Help line: +420 778 470 898
 

Carsharing pro firmy: záložní flotila, flexibilita a úspora při pracovních cestách

Carsharing pro firmy šetří peníze i čas. Místo investic do vlastních aut podnikatelé využívají sdílená vozidla podle potřeby a bez starostí. Tak jako účetní firma Nastejnelodi.cz, která se spoléhá na carsharing Autonapůl už od roku 2013.

Autonapůl využívají Martin Tyšer a Tomáš Buchwaldek od svých podnikatelských počátků a zůstali sdílníky dodnes. Ve srovnání s provozem vlastních vozů jim sdílená auta ušetří okolo 10 000 měsíčně. Kdykoliv potřebují, je jim k dispozici „záložní flotila“ a navíc mají auto k užívání kdekoliv, kde mají své klienty: v okolí Prahy, Plzně, Brna nebo Olomouce.

Deset šanonů autobusem tahat nechcete

Na počátku stáli dva studenti s inovativním účetnickým start-upem. Dnes provozují dvě úspěšné firmy. Od Aše po Jablunkov mění Nastejnelodi.cz způsob, jakým lidé nahlížejí na účetnictví, personální agentura Right Indicada zase zajišťuje pracovníky hlavně automobilkám v Moravskoslezském kraji. Své pracovní cesty řeší veřejnou dopravou, vlastními vozy i carsharingem.

Dnes už je elektronické vedení účetnictví standardem, ale rok 2013 znamenal v účetnictví pořád ještě „dobu papírovou“. A tahat deset šanonů do autobusu opravdu nechcete.

„Od počátku jsme k účetnictví přistupovali jinak. Účetní doklady bereme jako zdroj cenných dat a vždy jsme chtěli být s klienty v osobním kontaktu. Hodně z nich jsme zvládali objet veřejnou dopravou, ale cesta autobusem třeba jen kousek za Ostravu se uměla protáhnout. Proto jsme se začali rozhlížet po autě,“ popisuje první úvahy o mobilitě jeden ze spoluzakladatelů Nastejnelodi.cz Martin Tyšer.

Proč nechtěli vlastní auto

Ani Martin Tyšer, ani jeho obchodní partner nechtěli auto vlastnit a starat se o něj. Věděli, že by vůz dostatečně nevyužili a „ležely“ by v něm peníze. Místo vymýšlení vlastního systému raději využili osvědčený carsharing - přidali se k Autonapůl.

Ve společnosti Nastejnelodi.cz potřebovali:

  • Auto, o které se nemusí starat - nechtěli řešit STK, povinné ručení nebo přepis vozu.
  • Auto, které je nic nestojí, když s ním nejezdí.
  • Efektivní kombinaci vlaku a auta - pracují cestou, auto využijí jen tam, kde už veřejná doprava efektivní není.

Carsharing ve firmě: zavedení během jediného odpoledne

„Nabídka od Autonapůl se objevila v pravou chvíli. Než bychom složitě vymýšleli vlastní systém a pravidla pro sdílení auta v našem vlastnictví, vstoupili jsme do vyzkoušeného řešení. Nechtěli jsme investovat statisíce do vlastního auta nebo cpát v začátku deset tisíc měsíčně do operativního leasingu. A tak jsme uložili 5000 korun do depozitu, dostali přístupovou kartu, heslo do rezervačního systému a začali jsme jezdit. To je za mě značka ideál,“ popisuje rozjezd spolupráce Tyšer.

Na začátku proběhlo všechno opravdu rychle. Start-upová firma měla jen pár lidí a předání karty bylo dílem okamžiku. Když se v roce 2015 rozjela i personální agentura Right Indicada, narostl i tým a počet pracovních cest. Firemní karty dnes spravuje office manažer. Zaměstnanci mu dají vědět, že potřebují auto, on vše vyřídí.

„Cesty nijak nelimitujeme. Když vyrážím v pět ráno, zarezervuji auto večer, zaparkuji si ho před domem a ráno jedu. Autonapůl účtuje jen prvních 10 hodin z každých 24 - to je velmi vstřícné,“ dodává.

Každý z firmy ale ví, na koho se má obrátit, když sdílené auto potřebuje. „Cesty našich lidí ani dobu rezervace nijak zásadně nelimitujeme. Když já nebo kolegové vyrážíme v pět ráno, auto si zarezervujeme už večer předem a v klidu si ho zaparkuji před svým bydlištěm. Ráno máme jistotu, že nasedneme, nastartujeme a jedeme. Za každých 24 hodin výpůjčky si totiž Autonapůl účtuje jen prvních 10 hodin, což považuji za velmi vstřícné,“ vysvětluje Martin Tyšer.

Sdílená auta po celé ČR i Slovensku, dálniční známky v ceně

Obrovskou výhodou je podle Tyšera rozmístění vozů po republice.

„Klienty máme v Plzni, Praze, Zlínsku… Sednu na vlak, ve městě si vezmu sdílené auto. Ve vlaku si vyřídím e-maily, pak jen nasednu a dojedu k cíli.“

Podobně oceňuje dálniční známky v ceně: „Když jedeme třeba do Žiliny, ušetříme i na slovenské dálniční známce. Není to zásadní částka, ale potěší.“

Výhody firemního carsharingu podle zkušeností podnikatele Martina Tyšera

  • Záložní flotila aut kdykoliv k dispozici
  • České dálniční známky v ceně, u vybraných aut i zahraniční
  • Flexibilita, možnost plánovat i ad-hoc cesty
  • Různé velikosti aut dle potřeby
  • Podle vytíženosti lze poznat, kdy se vyplatí pořídit nový vůz do firmy

Sdílená auta jako nástroj pro rozhodování o firemním vozovém parku

Nejvíce cest dnes generuje personální agentura. Vlastní auta si proto do firmy nakonec pořídili - ale díky datům z carsharingu.

„Naše finanční manažerka sleduje faktury. Pokud tři měsíce platíme přes 15 tisíc, zvažujeme nákup. Když se ukáže, že to bylo kvůli jednorázové kampani, výdaje klesnou a auto nekupujeme. Analýza nám pomáhá dělat rozumná rozhodnutí,“ popisuje Tyšer.

Raději prodají auto, než by se odhlásili z carsharingu

“I kdybychom měli desítky aut, z carsharingu se neodhlásíme - hlavně kvůli flexibilitě a dostupnosti aut v dalších městech,” přemýšlí Martin Tyšer, spoluzakladatel účetní firmy Nastejnelodi.cz.

„Teoreticky by mohla nastat situace, kdy bychom museli auto v našem vlastnictví prodat. Přineslo by to nějaké peníze, ale ztráta hodnoty bývá značná. U operativního leasingu bychom museli za auto platit třeba půl roku úplně zbytečně, než by operák doběhl. S carsharingem podobné starosti prostě neřešíme, což je další důvod, proč bychom se neodhlásili ani ve chvíli, kdy bychom zaznamenali výkyv v ziskovosti. Nehledě na různorodost flotily, kterou můžu využít i pro soukromé účely,“ zůstává v klidu Tyšer.

Závěr? Žádná vstupní bariéra, žádný závazek, nízký depozit. „Pokud přemýšlíte, jak ve firmě nebo rodině řešit mobilitu, jděte do carsharingu. Za zkoušku nic nedáte a nic neriskujete,“ nabádá spoluzakladatel účetní firmy Nastejnelodi.cz.