Carsharing pro firmy: záložní flotila, flexibilita a úspora při pracovních cestách

Carsharing pro firmy šetří peníze i čas. Místo investic do vlastních aut podnikatelé využívají sdílená vozidla podle potřeby a bez starostí. Tak jako účetní firma Nastejnelodi.cz, která se spoléhá na carsharing Autonapůl už od roku 2013.
Autonapůl využívají Martin Tyšer a Tomáš Buchwaldek od svých podnikatelských počátků a zůstali sdílníky dodnes. Ve srovnání s provozem vlastních vozů jim sdílená auta ušetří okolo 10 000 měsíčně. Kdykoliv potřebují, je jim k dispozici „záložní flotila“ a navíc mají auto k užívání kdekoliv, kde mají své klienty: v okolí Prahy, Plzně, Brna nebo Olomouce.
Deset šanonů autobusem tahat nechcete
Na počátku stáli dva studenti s inovativním účetnickým start-upem. Dnes provozují dvě úspěšné firmy. Od Aše po Jablunkov mění Nastejnelodi.cz způsob, jakým lidé nahlížejí na účetnictví, personální agentura Right Indicada zase zajišťuje pracovníky hlavně automobilkám v Moravskoslezském kraji. Své pracovní cesty řeší veřejnou dopravou, vlastními vozy i carsharingem.
Dnes už je elektronické vedení účetnictví standardem, ale rok 2013 znamenal v účetnictví pořád ještě „dobu papírovou“. A tahat deset šanonů do autobusu opravdu nechcete.
Proč nechtěli vlastní auto
Ani Martin Tyšer, ani jeho obchodní partner nechtěli auto vlastnit a starat se o něj. Věděli, že by vůz dostatečně nevyužili a „ležely“ by v něm peníze. Místo vymýšlení vlastního systému raději využili osvědčený carsharing - přidali se k Autonapůl.
Ve společnosti Nastejnelodi.cz potřebovali:
- Auto, o které se nemusí starat - nechtěli řešit STK, povinné ručení nebo přepis vozu.
- Auto, které je nic nestojí, když s ním nejezdí.
- Efektivní kombinaci vlaku a auta - pracují cestou, auto využijí jen tam, kde už veřejná doprava efektivní není.
Carsharing ve firmě: zavedení během jediného odpoledne
Na začátku proběhlo všechno opravdu rychle. Start-upová firma měla jen pár lidí a předání karty bylo dílem okamžiku. Když se v roce 2015 rozjela i personální agentura Right Indicada, narostl i tým a počet pracovních cest. Firemní karty dnes spravuje office manažer. Zaměstnanci mu dají vědět, že potřebují auto, on vše vyřídí.
Každý z firmy ale ví, na koho se má obrátit, když sdílené auto potřebuje. „Cesty našich lidí ani dobu rezervace nijak zásadně nelimitujeme. Když já nebo kolegové vyrážíme v pět ráno, auto si zarezervujeme už večer předem a v klidu si ho zaparkuji před svým bydlištěm. Ráno máme jistotu, že nasedneme, nastartujeme a jedeme. Za každých 24 hodin výpůjčky si totiž Autonapůl účtuje jen prvních 10 hodin, což považuji za velmi vstřícné,“ vysvětluje Martin Tyšer.

Sdílená auta po celé ČR i Slovensku, dálniční známky v ceně
Obrovskou výhodou je podle Tyšera rozmístění vozů po republice.
„Klienty máme v Plzni, Praze, Zlínsku… Sednu na vlak, ve městě si vezmu sdílené auto. Ve vlaku si vyřídím e-maily, pak jen nasednu a dojedu k cíli.“
Podobně oceňuje dálniční známky v ceně: „Když jedeme třeba do Žiliny, ušetříme i na slovenské dálniční známce. Není to zásadní částka, ale potěší.“
Výhody firemního carsharingu podle zkušeností podnikatele Martina Tyšera
- Záložní flotila aut kdykoliv k dispozici
- České dálniční známky v ceně, u vybraných aut i zahraniční
- Flexibilita, možnost plánovat i ad-hoc cesty
- Různé velikosti aut dle potřeby
- Podle vytíženosti lze poznat, kdy se vyplatí pořídit nový vůz do firmy
Sdílená auta jako nástroj pro rozhodování o firemním vozovém parku
Nejvíce cest dnes generuje personální agentura. Vlastní auta si proto do firmy nakonec pořídili - ale díky datům z carsharingu.

Raději prodají auto, než by se odhlásili z carsharingu
“I kdybychom měli desítky aut, z carsharingu se neodhlásíme - hlavně kvůli flexibilitě a dostupnosti aut v dalších městech,” přemýšlí Martin Tyšer, spoluzakladatel účetní firmy Nastejnelodi.cz.
Závěr? Žádná vstupní bariéra, žádný závazek, nízký depozit. „Pokud přemýšlíte, jak ve firmě nebo rodině řešit mobilitu, jděte do carsharingu. Za zkoušku nic nedáte a nic neriskujete,“ nabádá spoluzakladatel účetní firmy Nastejnelodi.cz.