Služební auto nahradil sdíleným. Autonapůl teď využívá i v práci

Michal, otec tří školáků, si místo koupě dalšího auta zvolil carsharing v Praze. Sdílené auto od Autonapůl mu slouží pro rodinnou mobilitu i pracovní cesty. Vyzkoušel i jiné možnosti, ale carsharing jim nabízí auto bez závazků.
Chceme auto na dosah, ale bez starostí spojených s jeho provozem
Nejprve využívali Michalovo služební auto, ale to před osmi lety při změně zaměstnání vrátil. Pustil se proto do podrobného průzkumu, zvažoval a zkoušel různé modely rodinné mobility. Vítězně z toho vyšel carsharing. Rodina si odhlasovala, že bude využívat flotilu Autonapůl.
V době, kdy Michal vracel služební auto, bydleli s rodinou na okraji jedné z pražských městských částí. Jakmile začali přemýšlet, jak do budoucna vyřeší rodinné cestování, položili si několik ryze praktických otázek.
A zmiňuje i další položky, které při rodinné mobilitě vůbec nechtěli řešit:
- poplatky za parkování,
- povinné ručení,
- dálniční známky,
- sezónní přezouvání pneumatik nebo
- STK a další výdaje
Chtěli produkt, který jim nebude přidělávat vrásky na čele, ale naopak jim nabídne auto jen tehdy, kdy ho opravdu budou potřebovat. Ve stoprocentní připravenosti „nasedni a jeď“. Auto jako službu.

Carsharing v Praze: Žít bez auta je pohoda
Bezstarostnost, snadná dostupnost aut a férové jednání, to byly pro Michalovu rodinu hlavní požadavky.
Ti z Pražanů, kteří bydlí v přímo ve sdílecí zóně, v Praze třeba na Pankráci nebo Palmovce, najdou sdílené auto téměř vždy před svým domem nebo ve vzdálenosti maximálně pár minut chůze. Pokud tedy máte třeba pětičlennou rodinu a nejezdíte denně desítky kilometrů mimo své město, hodnotí Michal osobní vlastnictví auta vyloženě rozmar, nikoliv efektivní potřebu.
Sdílení rodině zkomplikovala změna bydliště, věrní Autonapůl i tak zůstali
Když tři děti dorůstaly do školní věku, rodina se rozhodla, že se přestěhuje do menšího města mimo hlavní město, kde našla svým dětem i vhodnou školu. Pro využívání carsharingu to byla trochu komplikace, nikoli však nepřekonatelná.
Podle Michala může být pro některé uživatele Autonapůl matoucí, že jsou ve flotile auta různých značek. Sám se jednou s podobným případem potýkal.
„Jednou mne stavěla policejní hlídka, protože jsem neměl rozsvícená světla. Jel jsem tehdy poprvé sdílenou Kiou, kde se světla ovládají jinak než ve Škodách. Když mě zastavili, popravdě jsem přiznal, že tímhle sdíleným autem jedu prvně, a protože byl den, ani jsem si zhasnutých světlometů nevšiml. A tak jsme se dohodli, že oni to vyřeší domluvou a já jim na oplátku vysvětlím, co je carsharing a jak funguje. Takže win-win situace, jak se říká,“ usmívá se Michal.

Autonapůl se zdálo až moc snadné, než aby to byla pravda. Zádrhel ale dodnes nenastal
Za devět let využívání pražské flotily Autonapůl objevil Michal s rodinou všechny výhody, které nabízejí různě velká auta. Někdy totiž opravdu stačí pověstná nákupní taška v podobě malého městského vozítka, jindy oceňují auto pro sedm lidí nebo dodávku například na převoz nábytku. Díky sdílení k nim má naprosto jednoduchý přístup, kdykoliv potřebuje.
Když byly děti malé, trochu se rodiče obávali, co se stane ve chvíli, když přijdou noční horečky nebo jiný zdravotní problém. Jak se dostaneme na pohotovost, když jim před domem nebude stát vůz?
„Tahle situace naštěstí nikdy nenastala. Manželka trochu v nadsázce říká, že po vrácení služebního auta přestaly být naše děti nemocné. Faktem je, že podobnou obavu zažívá asi každý rodič. Nejde ale o nic, co bychom v případě nutnosti nevyřešili např. nočním taxíkem. Na druhou stranu právě u dětí nám připadá skvělé, že si od mala zvykají na sdílený svět, který podle nás rodičů bude v jejich životech hrát mnohem větší roli, než jak žila naše generace. Nás život učil, že vlastnictví je jediná cesta. Není a tutově nebude,“ glosuje Michal rodinnou zkušenost.

Vlastní auto prodali, naplno se vrátili k Autonapůl
Rodina nakonec zjistila, že se jim vlastní auto skutečně nevyplatí, ani když bydlí za Prahou. Po třech letech proto Barneyho prodali a začali carsharing s gustem využívat opět naplno.
Jako sympatické pak Michal vnímá i to, jak úroveň služeb roste ruku v ruce s nárůstem počtu uživatelů. Nikdy nepozoroval situaci, že by se musel aktivně hlásit o nějakou novou funkci, přicházely zcela organicky samy.