
Rok 2024 byl pro Autonapůl plný výzev i úspěchů. Sdílená mobilita se nadále rozvíjí a my jsme vděční za to, že jsme součástí této proměny.
Pojďme se podívat na hlavní momenty uplynulého roku.
- Celkový nájezd za rok 2024 dosáhl rekordních 1 360 695 kilometrů.
- Pokračoval příliv zákazníků od AJO carsharingu, který ukončil svou činnost.
- Zavedli jsme nový fakturační systém a možnost platby kartou.
- Modernizovali jsme carsharingové jednotky.
- Ukončili jsme provoz v Pardubicích.
- Koncem roku 2024 se s námi rozloučil dlouholetý ředitel Michal Šimoník. Autonapůl však nechal v dobrých rukou předsedy družstva Stanislava Kutáčka, a stále zůstává aktivním sdílníkem.
Rekordní nájezd kilometrů
Rok 2024 byl co do počtu kilometrů nejúspěšnější: 1 360 695 kilometrů je pro Autonapůl historicky nejlepší výsledek. Přispělo k tomu hned několik faktorů:
- začátkem roku pokračoval příliv sdílníků od někdejšího konkurenta AJO carsharing - nabídli jsme jim obdobnou službu, možná s pár bonusy navíc, a zákazníci jsou to vskutku aktivní a pravidelní;
- z Brna se zároveň stáhli naši další konkurenti - což vytvořilo tlak na naši flotilu, kterou jsme zvládli včas posílit;
- auta navíc pak pomohla splnit nároky našich sdílníků v nejvytíženějším období letních dovolených a
- se závěrem roku skončil také plzeňský carsharing Karkulka, z nějž k nám část klientů také přešla.
To vše vnímáme jako indicie, že Autonapůl je se svou více než dvacetiletou historií držák, a my za to sdílníkům děkujeme.

Autonapůl je navíc pro zahraniční dovolenkové i služební cesty oblíbené také proto, že u nás neplatí žádná omezení v počtu kilometrů, nevyžadujeme předem hlášení o zamýšlené zahraniční cestě, vybrané vozy jsou také vybaveny zahraničními dálničními známkami nebo Ekoplaketami. A protože je nákup paliva součástí ceny za naše sdílená auta, ani výrazně dražší palivo v zahraničí sdílníky nemusí zajímat - poplatek za kilometr je stále stejný. Nejčastěji pak sdílníci Autonapůl vyráželi v roce 2024 na Slovensko, do Německa, Polska, Chorvatsko, Slovinska, Bosny a Hercegoviny, Itálie, Maďarska či Rakouska.
Přečtěte si více:
Využívání sdílených vozů Autonapůl je ještě jednodušší

Na podzim jsme po pečlivých přípravách spustili revoluční změnu v účtování - nabízíme nyní sdílníkům možnost platby kartou po každé rezervaci. Jedna jízda = jedna platba.
Přímo do aplikace jsme navíc přidali kalkulačku, kde si už při rezervaci může každý spočítat odhadovanou cenu zápůjčky podle její předpokládané délky a nájezdu kilometrů. Z pohledu uživatele velmi jednoduché, na pozadí však běží komplexní systém.
Ruku v ruce s tím jsme aktualizovali naše Všeobecné obchodní podmínky.
Přečtěte si více:
Všeobecné obchodní podmínky Autonapůl
Nově jsme zavedli možnost platby kartou
Novinky ve sdílené flotile

Rok 2024 jasně ukázal, že Renaulty Arkana jsou mezi našimi zákazníky neobyčejně oblíbené. Jejich průměrné využití je vyšší než u ostatních aut ve flotile. Oblíbenost aut a úspěšná spolupráce s Renault ČR nás motivovala k dalšímu pokračování, takže populární, převážně hybridní crossovery nabídneme i pro rok 2025. Dalším rozšířením spolupráce je zařazení dvou plně elektrických Renault Megane E-Tech do naší flotily.
Pro koho jsou Arkany zbytečně velké, ten určitě uvítá další novinku: Renaulty Clio. V Autonapůl najdete dvě z ekologičtějších verzí: jako automat s hybridním pohonem kombinujícím spalovací motor s elektromotorem (bez nabíjení ze sítě) nebo jako šestistupňový manuál s motorem na čistější LPG.
Kromě toho jsme posílili flotilu o setrvale oblíbené Škodovky, konkrétně Fabie Combi.
Bohužel jsme se museli rozloučit s Teslou. Olaf měl nehodu, která se ukázala jako fatální.
Přečtěte si více:
Recenze vozů Renault Arkana od sdílníků Autonapůl
Renault E-Tech ve flotile Autonapůl
Víte, že:
Autonapůl je jediný carsharing, kde si můžete vybrat auta konvenční spalovací vozy na LPG, benzín i naftu, auta s hybridním pohonem i elektromobily.
Carsharing aktivně popularizujeme. A funguje to
Součástí naší vize zůstává svět, ve kterém lidé umějí a chtějí efektivně využívat všechny dostupné formy dopravy: pěší, cyklistickou, hromadnou, a kde to jinak nejde, i individuální, nejlépe ve formě sdílených kol a aut. A aktivně tyto myšlenky předáváme dál jak na sociálních sítích, tak na osobních setkáních na konferencích či veletrzích.
I díky tomu povědomí o carsharingu neustále roste napříč všemi skupinami potenciálních sdílníků: mezi jednotlivci, rodinami, freelancery, firmami i u veřejné správy. Aby Autonapůl a obecně round-trip carsharing měl potenciál naplnit potřeby tak různorodé skupiny klientů, musí být dostatečně univerzální a přizpůsobivý. Jsme rádi, že takoví pro vás jsme.
Spolupráce s firmami a organizacemi

V roce 2024 jsme dále rozvíjeli naši nabídku benefitního programu pro firmy a jejich zaměstnance. Navázali jsme spolupráci například s Nadací Partnerství, úspěšně pokračuje nabídka pro zaměstnance RedHat, Univerzity Palackého a další firmy a organizace. Touto cestou šíříme povědomí o carsharingu a aktivně podporujeme inovativní přístup k mobilitě firem, neziskovek i akademického prostředí.
Jsme hrdí na to, že sdílené vozy Autonapůl pomáhají rozvoji skvělých projektů jako jsou Rekola, průkopník bikesharingu v Česku, nebo Sensorie, která buduje chytré skleníky. Rekola jsou s námi již od roku 2016. Jejich způsob využití se v průběhu let výrazně mění. A právě na tom se ukazuje, jak flexibilní carsharingové služby jsou. Zásadní výhodou naší služby pro firmy i instituce je totiž nezávaznost, a to i v dlouhodobém horizontu. Když jezdí, za službu platí. Když nejezdí, žádné pravidelné poplatky je nezatěžují.
A firmy k nám přicházejí i nadále. Například Sensorie se k nám přidala s koncem AJO carsharingu, a jak její zakladatel řekl, “vytrhli jsme jim trn z paty”. S Autonapůl řeší svoji firemní i soukromou mobilitu.
Přečtěte si více:
Autonapůl jako benefit pro zaměstnance
Rekola jezdí s Autonapůl od roku 2016
Sensorie buduje chytré skleníky a využívá sdílená auta
Myslíme na budoucnost

Esenciální součástí DNA Autonapůl je naše odpovědnost vůči okolnímu světu: místu ve městech, životnímu prostředí i dalším lidem na silnicích. Přemýšlíme o tom, zda a jaké dopady má naše služba na své okolí, a ty negativní z nich se snažíme v maximální možné míře eliminovat. I proto jsme si pomocí kalkulačky Impact Metrics začali tvořit časovou řadu naší uhlíkové stopy. Ověřujeme si tak náš dopad a připravujeme si data pro efektivnější “data-driven” přechod na klimaticky příznivější nízkouhlíkové podnikání budoucnosti.
Pokračujeme ve spolupráci s Českými drahami a i nadále podporujeme cestování vlakem jako udržitelný způsob dopravy. Cestující si za nasbírané ČD Body pořizují vouchery na slevu u Autonapůl. Díky platebním kartám jsme změnili způsob využití - nově se sleva neuplatňuje zpětně na už uskutečněné jízdy, ale platí naopak na budoucí rezervace.
Září je pro nás spojeno s akcemi v rámci Evropského týdne mobility. Carsharing je součástí dopravního mixu, který přispívá k městu příjemnějšímu pro lidi: méně aut v ulicích = více místa a bezpečí pro chodce. V Liberci, Praze či Olomouci se prezentujeme na venkovních akcí nebo jsme se zúčastnili diskusí na téma udržitelné mobility. Součástí debat bývají i často vyhrocené slovní výměny na téma (rezidentního) parkování, zpoplatněného vjezdu do center měst či cyklistické infrastruktury. A zde má carsharing opět nezastupitelnou roli.
Jedním z největších příkladů udržitelné dopravy je koncept „mobilita jako služba“ (Mobility as a Service, MAAS). Tento inovativní přístup spojuje různé dopravní služby do jediné platformy, která uživatelům umožňuje snadno plánovat cesty a platit za různé formy dopravy v jedné aplikaci. Například v Praze a Středočeském kraji mohou obyvatelé díky aplikaci PID Lítačka kombinovat veřejnou dopravu se sdílenými koly, koloběžkami nebo sdílenými auty.
Přečtěte si více:
Jak čerpat odměnu za ČD Body u Autonapůl
Autonapůl součástí Evropského týdne mobility
Lítačka umí kombinovat všechny druhy dopravy
Rozvíjíme stávající projekty a chystáme novinky

Autonapůl prezentovalo svoji nabídku pro menší města a obce na veletrhu URBIS The smart cities meetup. Ve spolupráci s municipalitami vidíme příležitost pro rozvoj carsharingu v Česku. Nabízíme možnost efektivního využití sdílených vozů nejen pro jejich obyvatele, ale i jako vozy pro pracovníky úřadu. Samotná auta budou efektivněji využita a lépe se tak rozprostřou náklady na provoz.
V Plzni jsme rozjeli pilotní projekt sdíleného cargo kola s www.plzennakole.cz.
Kromě Asociace českého carsharingu, jejíž založení jsme iniciovali už v roce 2015, máme svoje aktivní zastoupení v podobě místopředsednického postu ve Změně k lepšímu, byznysové asociaci podporující udržitelnost v podnikání.
Podporu nám také poskytuje spolek Partnerství pro městskou mobilitu.
Přečtěte si více:
Chytrý carsharing do měst a obcí
Dopravní „sňatek" z lásky, nebo z rozumu?
Zákazníci a zákaznice jsou naší prioritou

Za nejlepší vizitku každé firmy považujeme pozitivní osobní reference, proto pro nás zůstávají zákaznická spokojenost společně s bezpečností na špičce mezi prioritami. Pozitivní recenze vnímáme jako potvrzení kvality našich služeb.
Autonapůl vyrostlo takzvaně zespod a komunitní rozměr naší služby pořád aktivně udržujeme. Na spokojenost našich sdílníků se pravidelně ptáme také formou anket a diskutujeme s nimi i na sociálních sítích.
Kromě recenzí a diskuzí jsou pro nás zajímavé i zážitky našich sdílníků s Autonapůl. Poznáváme je díky tradiční letní fotosoutěži.
Přečtěte si více:
Plány a výzvy pro rok 2025
Již loni jsme začali pracovat na novinkách s designéry služeb z Pábení. Chceme do budoucna být čitelnější službou pro nové zájemce o carsharing a zároveň zachovat přívětivost služby a osobní přístup pro naše stávající sdílníky. Věříme, že jsme společně s Pábení vykročili správným směrem.
Budeme pokračovat v rozvojových a obchodních aktivitách směrem k developerům, městům i dalším větším zákazníkům. Při rozšiřování našich služeb samozřejmě zůstáváme stále věrní našim hodnotám - ohledu na životní prostředí a veřejný prostor.
Chceme pokračovat ve spolupráci s Majdou Slámovou, abychom mohli ukázat výhody carsharingu nejen pro jednotlivce a rodiny, ale i firmy a organizace. I díky jejím fotkám můžeme ukázat, jak může vypadat prostor ve městech, který je plánován pro lidi, ne pro auta.
Přečtěte si více:
Pábení: Revize zákaznické cesty
Víte, že:
Podle výzkumů každé ze sdílených aut v režimu round-trip carsharingu nahradí 15-20 aut v osobním vlastnictví. (To je zhruba čtyřikrát víc než u takzvaného free-float carsharingu.)