Carsharing znamená záložní flotila aut, flexibilitu a efektivní využití pracovních cest

Autonapůl využívají Martin Tyšer a Tomáš Buchwaldek od svých podnikatelských počátků v roce 2013 a zůstali sdílníky dodnes. Ve srovnání s provozem vlastních vozů jim sdílená auta ušetří okolo 10 000 měsíčně, kdykoliv potřebují, je jim k dispozici „záložní flotila“ a navíc mají auto k užívání kdekoliv, kde mají své klienty: v okolí Prahy, Plzně, Brna nebo Olomouce.

Nastejnelodi.cz

Deset šanonů autobusem tahat nechcete

Na počátku stáli dva studenti s inovativním účetnickým start-upem, dnes spolu provozují dvě úspěšné firmy. Od Aše po Jablunkov mění Nastejnelodi.cz způsob, jakým lidé nahlížejí na účetnictví, personální agentura Right Indicada zase zajišťuje pracovníky hlavně automobilkám v Moravskoslezském kraji. Své pracovní cesty řeší veřejnou dopravou, vlastními vozy i carsharingem.

Dneska už je elektronické vedení účetnictví standardem, ale rok 2013 znamenal v účetnictví pořád ještě „dobu papírovou“. Zpracování daňového přiznání a každoměsíční mzdová a účetní administrativa vyžadovaly převážet papírové účetní doklady. A to opravdu nechcete, aby se vám v autobuse ztratila byť jediná účtenka.

„Od počátku jsme k účetnictví přistupovali jinak. Účetní doklady bereme jako zdroj cenných dat a vždy jsme chtěli být s klienty v osobním kontaktu. Hodně z nich jsme zvládali objet veřejnou dopravou, ale cesta autobusem třeba jen kousek za Ostravu se uměla protáhnout. Proto jsme se začali rozhlížet po autě,“ popisuje první úvahy o pořízení auta jeden za spoluzakladatelů Nastejnelodi.cz Martin Tyšer.

Jenže ani on, ani jeho obchodní partner nechtěli auto vlastnit a starat se o něj. A když už, nechtěli si ho nechat jen pro sebe – věděli totiž, že by vůz dostatečně nevyužili a „ležely“ by v něm peníze. Místo vymýšlení vlastního carsharingu raději využili fungující řešení – přidali se k Autonapůl.

záložní flotila aut - ušetřené peníze

Ve společnosti Nastejnelodi.cz potřebovali:

  • Auto, o které se nemusí starat - nechtěli řešit STK, povinné ručení nebo přepis vozu.
  • Auto, které je nic nestojí, když s ním nejezdí.
  • Efektivní kombinaci veřejné dopravy, ve které mohou pracovat, a auta v místech, kde už veřejná doprava efektivní není.

Zavedení do firmy byla otázkou odpoledne

„Nabídka od Autonapůl se objevila v pravou chvíli. Než bychom složitě vymýšleli vlastní systém a pravidla pro sdílení auta v našem vlastnictví, vstoupili jsme do vyzkoušeného řešení. Nechtěli jsme investovat statisíce do vlastního auta nebo cpát v začátku deset tisíc měsíčně do operativního leasingu. A tak jsme uložili 5000 korun do depozitu, dostali přístupovou kartu, heslo do rezervačního systému a začali jsme jezdit. To je za mě značka ideál,“ popisuje rozjezd spolupráce Tyšer.

Na začátku proběhlo všechno opravdu rychle. Start-upová firma měla jen pár lidí a předání karty bylo dílem okamžiku. Když se v roce 2015 rozjela i personální agentura Right Indicada, narostl i tým a počet pracovních cest. Vlastní kartu dnes mají jen majitelé, o firemní karty se stará office manager. Jemu zaměstnanci nahlásí, že potřebují auto, on už se postará o zbytek.

Efektivní pracovní cesty - auto v mobilu
Rezervaci snadno vytvoříte, zrušíte a po jízdě ukončíte v mobilní aplikaci (Android / iOS)

Každý z firmy ale ví, na koho se má obrátit, když sdílené auto potřebuje. Cesty našich lidí ani dobu rezervace nijak zásadně nelimitujeme. Když já nebo kolegové vyrážíme v pět ráno, auto si zarezervujeme už večer předem a v klidu si ho zaparkuji před svým bydlištěm. Ráno máme jistotu, že nasedneme, nastartujeme a jedeme. Za každých 24 hodin výpůjčky si totiž Autonapůl účtuje jen prvních 10 hodin, což považuji za velmi vstřícné,“ vysvětluje Martin Tyšer.

Problém nastal jen jednou, když se v zimě Citigu vybil akumulátory. „Kdyby se jednalo o moje auto, byl bych zmatený a nevěděl přesně, jak situaci řešit. Díky carsharingu Autonapůl jsem měl v pět ráno k dispozici pracovníky na infolince, kteří mi pomohli vše vyřešit, našli mi nejbližší náhradní vůz a rovnou mi ho zarezervovi,“ popisuje Tyšer, jak situaci vyřešili. Než se podařilo auto „nahodit“, vznikly asi dvě hodiny zdržení. 

Auta po celé republice, dálniční známky v ceně – klidně i na Slovensko

Jako obrovskou výhodu výhodu carsharingu Autonapůl zmiňuje Martin Tyšer rozmístění flotily různě po republice.

„Jsme sice ostravská firma, ale klienty máme v okolí Plzně, ve středočeském kraji nebo na Zlínsku. Pro mě je ohromná úleva, že nemusím řídit stovky kilometrů do Prahy nebo Plzně. Prostě sednu na vlak, ten mě odveze přímo do centra města a na posledních pár kilometrů pracovní cesty si vezmu sdílené auto. Ve vlaku si v klidu vyřídím e-maily nebo pracovní úkoly, případně se v klidu najím,“ popisuje spolumajitel účetní firmy Nastejnelodi.cz.

Podobně oceňuje, že při nemusí utrácet 12 Eur za desetidenní dálniční známku, když jedou jen na otočku například do Žiliny. „Není to žádná zásadní částka, ale je to příjemný bonus,“ usmívá se Tyšer.

carsharing - záložní flotila aut

Sdílená auta jim ukazují, kdy je čas pořídit vlastní

Nejvíce cest však v poslední době generuje ve firmách pánů Tyšera a Buchwaldka personální agentura Right Indicada. Pro své klienty zajišťují nábor zaměstnanců a jejich mzdovou agendu, což vyžaduje časté cestování. Vlastní auta si proto do firmy nakonec koupili. I k tomuto rozhodnutí jim pomohl carsharing.

„Naše finanční manažerka bedlivě sleduje, jak vysoké faktury platíme. Využití sdílených vozů Autonapůl nás vyjde průměrně na 6000 měsíčně. Pokud jsou ale faktury třeba tři měsíce za víc než 15 tisíc korun, je to pro nás signál, abychom se zamysleli, proč jezdíme více. Když z analýzy vypadne, že jsme řešili třeba dočasnou náborovou kampaň, účty zase klesnou. Pokud se ale ukáže, že musíme jezdit víc dlouhodobě, zvážíme nákup auta do firmy. V carsharingu ale pro jeho výhody zůstáváme stále,“ popisuje na konkrétním příkladu analytickou práci s vlastními účetními daty Martin Tyšer.

I když pro mnoho firem znamenala pandemická doba propouštění, Nastejnelodi.cz a Right Indicada rostly. Carsharing jim přitom poskytuje pohodlný „dopravní polštář“.

I kdybychom měli desítky aut, z carsharingu se neodhlásíme – hlavně kvůli flexibilitě a dostupnosti aut v dalších městech.

Martin Tyšer, spoluzakladatel účetní firmy Nastejnelodi.cz
Martin Tyšer Nastejnelodi.cz

Raději prodáme vlastní auto, než se odhlásit z carsharingu

Autonapůl pro firmy - záložní flotila aut
Autonapůl nabízí auta bez polepů - reprezentativní, a proto ideální pro firmy

„Teoreticky by mohla nastat situace, kdy bychom museli auto v našem vlastnictví prodat. Přineslo by to nějaké peníze, ale ztráta hodnoty bývá značná. U operativního leasingu bychom museli za auto platit třeba půl roku úplně zbytečně, než by operák doběhl. S carsharingem podobné starosti prostě neřešíme, což je další důvod, proč bychom se neodhlásili ani ve chvíli, kdy bychom zaznamenali výkyv v ziskovosti. Nehledě na různorodost flotily, kterou můžu využít i pro soukromé účely, zůstává v klidu Tyšer.

Martin Tyšer celkové považuje carsharing za službu, které neukrývá žádnou vstupní bariéru. Depozit neboli kauce je levnější, než jakýkoli operativní leasing, uživatelé se k ničemu nezavazují a platí jen to, co skutečně projedou.

„Pokud přemýšlíte, jak ve firmě nebo rodině řešit mobilitu, jděte do carsharingu. Za zkoušku nic nedáte, stojí to pár peněz a nic neriskujete,“ nabádá spoluzakladatel účetní firmy Nastejnelodi.cz Martin Tyšer.

Autonapůl

Vytváříme prostor pro lidi.

Kontakt

Autonapůl, družstvo
Údolní 33, 602 00 Brno
Kancelář: Křenová 52, Brno
IČO: 29301751 / DIČ: CZ29301751

Technická podpora pro uživatele: +420 778 470 898
e-mail: autonapul@autonapul.cz

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved