Podivně levný operák? Po Novém roce zdraží. Autonapůl současné ceny udrží

Levny operak v. carsharing
Náklady na provoz auta nekončí u jeho pořízení a tankování benzínu

Uprostřed listopadu 2024 jsme v Autonapůl po dvou letech zvýšili ceny našich služeb v průměru o 20 %. Trochu jsme se obávali reakce a jsme nesmírně vděční, že se ozvali jen dva lidé, kteří měli ke změně ceníku větší výhrady. Zaujal nás ale jeden konkrétní postřeh - na trhu se v poslední době objevily nabídky extrémně levného operativního leasingu. A tady jsme si položili klíčovou otázku – co se za těmto nabídkami skrývá a co bude dále? 

Proč je operák nyní tak levný?

Možná jste zaznamenali, že od 1. ledna 2025 začnou platit přísnější emisní limity pro automobily. Přesněji řečeno, povolený flotilový průměr emisí oxidu uhličitého prodaných vozů spadne z 115,1 g/km na 93,6 g/km (pokles o 19 %).

Pokud automobilky tento průměrný limit za všechny prodané vozy v daném roce nesplní, budou platit za každý gram navíc poplatek 95 eur.

Když se na snížení limitů podíváme optikou peněz: rozdíl mezi povolenými emisemi pro rok 2024 a pro rok 2025 21,5 gramů CO₂ (115,1 – 93,6), ten vynásobíme poplatkem (95 eur za každý jeden gram), a dojdeme k částce 2042,5 eur, po přepočtu je to 51 780 korun.

Jaká je reakce automobilek? Co nejvíc aut prodejme v roce 2024

Automobilky měly v zásadě tři cesty, jak těmto poplatkům předejít:

  1. V dlouhodobém horizontu investovat do efektivních technologií, které snižují emise, ať už jde o hybridy nebo přechod na elektromobilitu (ne nutně bateriovou).
  2. Prodat co nejvíce méně efektivních spalovacích aut ještě v době platnosti starých limitů (tedy do konce roku 2024).
  3. Promítnout poplatky do cen nových vozů prodaných po 1. 1. 2025.

U prvního bodu evropské automobilky z mnoha různých příčin narážejí na realitu, ale to by bylo na samostatný článek.

Body 2 a 3 pak vyústily v situaci, kterou  sledujeme mj. na trhu operativního leasingu – nízké ceny, které mají potenciální uživatele operativního leasingu motivovat k uzavření smluv a registraci vozidel ještě letos. Výsledkem je dočasná cenová akce, která má spotřebitele přimět k rychlému rozhodnutí.

Jenže od ledna 2025 očekávejme zdražení aut i leasingů. Operativní leasing už nebude tak levný – automobilky promítnou dodatečné náklady do cen nových vozů a následně i do splátek leasingu. Levné nabídky z konce roku 2024 tak budou pouze krátkodobým marketingovým trhákem.

Koupě automobilu nebo operativní leasing přitom nejsou jedinými způsoby, kterými si lidé zajišťují přístup k moderním autům. Pokud auto nepotřebujete denně a za rok neujedete více než 14 000 km, vlastnit auto se vám dlouhodobě nevyplatí – a to ani přes operativní leasing. Efektivnější bude, když sáhnete po carsharingu.

Carsharing dlouhodobě výhodnější

Vedle ceny samotného leasingu musíte počítat s dalšími náklady: palivo, povinné ručení, havarijní pojištění, parkování, pravidelný servis, sezónní pneumatiky a další nevyhnutelnosti, které si majitelé vozů často spontánně nevybaví. Záleží na jednotlivých společnostech, které z těch nákladů schovají do samotného leasingového poplatku zahrnou, ale určitě to nebudou  všechny jmenované. Nehledě na to, že leasingová společnost může stanovit i limit, kolik kilometrů můžete najezdit.

Naopak carsharing Autonapůl tyto starosti řeší za vás. U nás platíte pouze za čas a kilometry, kdy auto skutečně využíváte. Nemusíte řešit parkování, které je drahé a plánuje se další zdražování, pojištění a servis – to vše je zahrnuto v ceně služby. A hlavně: sdílení vozu znamená, že se o jeho provozní náklady podělíte s sdílníky, víte, že auto budete mít vždy natankované, přezuté, se všemi potřebnými provozními kapalinami (děláme pro to maximum a omlouváme se, pokud někdy něco není tip-ťop). 

Věříme, že čím více lidí bude využívat round-trip carsharing a vzdá se vlastního vozu nebo aspoň druhého auta v rodině, o to snazší bude hledání místa k parkování a časem třeba budeme umět veřejný prostor využít i lépe než jako parkoviště. 

Jedno sdílené auto v režimu tzv. round-trip carsharingu umí nahradit 15-20 soukromě vlastněných vozů.

Carsharing: stabilní ceny i po roce 2025

Na rozdíl od operativního leasingu není carsharing tolik závislý na cenových výkyvech trhu s automobily. I po 1. lednu 2025 Autonapůl nabídne stabilní ceny, které reflektují skutečné náklady na provoz vozidla, nikoliv marketingové tlaky nebo snahu automobilek zbavit se skladových zásob.

Pokud tedy chcete nejen ušetřit, ale i zůstat flexibilní a ohleduplnější k proměně městské mobility, carsharing je dlouhodobě tou vhodnou volbou. Zatímco operák po Novém roce zdraží, carsharing si udrží svou pozici jako moderní, úsporná a ekonomicky výhodná služba pro lidi, kteří chtějí auto téměř bez starostí a zároveň s ohledem na prostředí, ve kterém žijeme.

Kontakt

Autonapůl, družstvo
Údolní 33, 602 00 Brno
Kancelář: Křenová 52, Brno
IČO: 29301751 / DIČ: CZ29301751

Help line: +420 778 470 898
e-mail: autonapul@autonapul.cz

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved