Po několika nešťastných incidentech nového hráče na trhu sdílených aut v Česku se v médiích začalo zcela oprávněně diskutovat o tom, jestli nejsou uživatelé carsharingu rizikovějšími řidiči než ti, kteří jezdí ve vlastním (nebo služebním) autě. Podívali jsme se na data o nehodovosti našich sdílníků a srovnali je s daty za celou republiku, a to za roky 2022, 2023 i 2024. A podle nich jsou naši sdílníci bezpečnějšími řidiči než je celorepublikový průměr. Podívejme se na to podrobněji.

Předesíláme, že za celou tuto dobu došlo u našich uživatelů k jediné dopravní nehodě se zraněním, naštěstí jen lehkým, tzv. totální škody auta proběhly dvě.
K čemu jsme došli
2022 | 2023 | 2024 | |
ČR | 0,015 | 0,014 | 0,014 |
Autonapůl | 0,011 | 0,009 | 0,005 |
Tato čísla naznačují, že naši uživatelé jsou v průměru svědomitějšími a bezpečnějšími řidiči a řidičkami než je celorepublikový průměr.
Jak jsme počítali
Nejsme statistici a zároveň z konkurenčních důvodů nebudeme zveřejňovat absolutní počty nehod či sdílníků Autonapůl. Chceme ale popsat, jak jsme k výsledkům došli.
Do nehod řidičů ve vozech Autonapůl jsme započítali ty, při kterých vznikla jakákoliv škoda třetí osobě – tedy nacouvání do sloupu veřejného osvětlení nebo škrtnutí o svodidla ještě počítáme, proražení olejové vany jízdou po nezpevněném povrchu už ne. Nezapočítávali jsme ani nehody, kde byl viníkem jiný účastník silničního provozu.
Takové nehody jsme jednoduše sečetli, vydělili počtem uživatelů Autonapůl a prezentujeme vzniklý koeficient.
Pokud jde o data za celou republiku, vycházíme z oficiálních dat Policie ČR a pro výpočet používáme celkový počet dopravních nehod, které policie prošetřovala. Toto číslo jsme vydělili celkovým počtem aut registrovaných v ČR. Víme o tom, že jedna osoba může mít registrovaných více aut, zároveň však často jedno auto slouží více členům rodiny, proto jsme tento fakt pro výpočet cíleně opomenuli. Také jsme od celkových čísel zkusili odpočítat „naše“ nehody a naše uživatele – a na finálním koeficientu se změna projevila v řádu stotisícin, tedy na šesté pozici za desetinnou čárkou, vliv „našich“ nehod na celkovém počtu nehod v Česku je tedy extrémně nevýznamný.

Ti, kteří se připojistí, bourají méně
Lze samozřejmě namítnout, že lidé v našich autech jezdí méně často, proto je méně pravděpodobné, že způsobí nehodu. Na druhou stranu je carsharingům a jejich uživatelům vytýkáno, že jsou to méně zkušení a sváteční řidiči, u nichž je riziko, že způsobí nehodu, vyšší než u „vyježděných“ řidičů a řidiček. Možná je to spíše naopak a bezpečněji jezdí člověk, který nejezdí pouze autem, možná je trošku méně sebevědomý, ale o to víc si dává pozor na své chování za volantem, předvídání reakcí okolí, atd.
Neděláme si nárok autoritativně tvrdit, že uživatelé carsharingu patří na silnicích obecně k těm bezpečnějším, čísla, která jsme za Autonapůl zjistili, nám ale dávají určitou jistotu tvrdit, že výpady proti uživatelům sdílených aut nejsou opodstatněné.
Kromě toho Autonapůl nabízí nonstop zákaznický servis a dedikovaného člověka, který s našimi uživateli, poškozenými i pojišťovnami každou nehodu aktivně řeší a pomáhá situaci všem stranám zvládnout.
A za zaznamenáníhodný považujeme ještě jeden fakt. Lidé, kteří využívají doplňkovou službu Autonapůl s názvem Jistota plus, způsobují méně nehod než lidé bez připojištění. Zdá se tedy, že ti, kteří na rizika při jízdě autem myslí už v předstihu a jsou ochotní si připlatit za více jistoty a finančního bezpečí, jsou na silnicích o to bezpečnějšími řidiči.