Cyklisté a motoristé nemusí být ve sváru, ukázkou je spolupráce bikesharingu Rekola a carsharingu Autonapůl

Společně to táhneme již od roku 2016

Rekola - Honza Strecha
Honza Střecha - Rekola

V oblasti mobility se stále více prosazují alternativní formy dopravy, které nejen snižují náklady a zátěž na životní prostředí, ale také přinášejí flexibilitu a bezstarostnost pro uživatele. Jedním z příkladů je firma Rekola, která se specializuje na sdílení kol v mnoha městech České republiky a na Slovensku. 

Podle jednoho zažitého mýtu panuje mezi cyklisty a motoristy nepřekonatelná nevraživost. V případě sdílecích služeb Rekola a Autonapůl je to přesně obráceně. Bikesharing i carsharing vycházejí z velmi podobných principů – chtějí prostor ve městech věnovat hlavně lidem. Propojení veřejné dopravy, kol a aut považují za přirozené řešení mobility ve městě.

Jak Rekola využívají služby Autonapůl

Rekola využívají nyní v roce 2024 carsharing v menší míře než dříve. Potřeba aut se ve firmě s postupem času změnila.

“V začátcích jsme měli pokusy vlastnit auta, ale stálo nás to čas, peníze, servis, navíc jsme kvůli nákladům šli spíše po ojetinách, na kterých se každou chvíli něco vysype. Autonapůl nám vše zajistilo v rámci služby,dělí se o své zkušenosti Honza Střecha z Rekol. “Navíc sami žijeme princip, podle kterého je mnohem udržitelnější věci nevlastnit, ale sdílet je s dalšími, kteří je také potřebují jen občas. O to méně se pak musí vyrobit konkrétních produktů (tedy těch, které si lidé mezi sebou sdílejí).”

Společnost Rekola patří v Česku k průkopníkům bikesharingu neboli sdílení jízdních kol. Vznikla již v roce 2013. Pracuje pro ni přes 20 lidí na plný úvazek a dalších více než 50 na částečný nebo brigádně. Roční obrat růžového bikesharingu přesahuje 40 milionů korun. 

“Nyní, poté co se Rekola rozrostla, máme sdílená auta jako doplněk než jako hlavní zdroj firemních aut. Došli jsme do fáze, kdy je pro nás nejvhodnější kombinovaní fleetu – základem je pár dodávek, který máme na operák (Praha), případně vlastníme (Prostějov). Ty používáme každý den, tam by se nevyplatilo ty dodávky každý den na 8 hodin půjčovat. Doplňujeme je vozy Autonapůl v dalších městech, některá města spolu dodávky sdílí, a když je potřeba v obou naráz, volíme doplnění skrz Autonapůl (např. Brno se Žďárem nad Sázavou). Díky tomu máme fleet přizpůsobený dle aktuální situace. Na služebky většinou jezdíme vlakem, ale když je potřeba něco někam vzít, bereme taky auto to sdílené. :)” doplňuje Honza aktuální situaci.

Rekola - svoz kol s pomoci Autonapul
Kola je někdy potřeba převézt z míst, kde se hromadí

Zlomové rozhodnutí pro carsharing

Rekola čelila ve svých začátcích několika výzvám, které vedly k hledání alternativního řešení v oblasti mobility. Jednou z nich byla potřeba operativně měnit vozový park podle sezóny a poptávky, což vyžaduje flexibilitu a rychlost. 

Dále firma pociťovala nákladnost vlastnictví aut, a v souladu s principy udržitelnosti a sdílení začala hledat efektivnější řešení.

V roce 2016 se v rostoucím startupu Rekola rozhodli, že je efektivnější a výhodnější využívání služby carsharingu než vlastnit auta. Toto rozhodnutí nejen uvolnilo prostředky na rozvoj vlastních služeb, včetně nákupu nových kol, ale také přineslo flexibilitu a bezstarostnost do každodenního provozu firmy. 

“Peníze, které tak zůstanou v cashflow, radeji využijeme na nákup nových kol nebo zkvalitnění služeb. A právě tyhle věci nám Autonapůl umožňuje,” podotýká Honza.

Využívání carsharingu firmu k ničemu nezavazuje, jako např. pravidelné splátky u operativního leasingu. Může navyšovat nebo snižovat využívaný počet vozidel podle sezóny a vytížení. Není potřeba řešit ani denní dobu. Rekola přesouvají svá kola většinou v pozdějších hodinách a auta jsou jim i v tuto dobu k dispozici - stojí volně na ulici a stačí přijít s aplikací v chytrém telefonu.

Bikesharing a carsharing se doplnuji
Bikesharing a carsharing se doplňují

Proč padla volba na Autonapůl

Při výběru konkrétní carsharingové služby měla Rekola několik priorit. Důležitá je dostupnost služby ve městech, kde firma působí, cena a nabídka různých typů vozidel včetně těch s tažným zařízením. Komplexnost služby Autonapůl je velkým plusem.

Zavedení služby do firmy navíc bylo velmi snadné. “Je to tak jednoduché, že se o době zavádění moc mluvit nedá, všichni si na to rychle zvykli a byli nadšení,” usmívá se Honza.

Implementace carsharingové služby Autonapůl do firmy Rekola zjednodušila práci zejména pro lokální koordinátory, kteří nemuseli tolik řešit logistiku vozidel. 

“Začali jsme lépe, více a rychleji přesouvat kola z míst, kde je lidé vrátí, do míst, kde si je lidé nejčastěji vyzvedávají.”

Tím se firma mohla více soustředit na rozvoj svých služeb a plánování strategických aktivit.

Rekola vozi kola predevsim v noci
Rekola převáží svá kola především v noci

Autonapůl je udržitelným řešením potřeby firemní mobility

Používání carsharingové služby Autonapůl přineslo firmě Rekola oddych od starostí a mohla se více věnovat svému rozvoji. Carsharingová služba Autonapůl splnila očekávání a umožnila zlepšit logistiku, snížit náklady a efektivněji plánovat rozvoj služeb. Flexibilita a schopnost rychle reagovat na případné problémy s převozy kol jsou přínosem i v době, kdy mají k dispozici auta vlastní.

“Peníze můžeme vložit do zlepšení naší služby pro lidi.”

Firma Rekola plánuje carsharing nadále využívat. Doporučuje také ostatním firmám provést podrobnou analýzu nákladů a přínosů carsharingu a zvážit jeho implementaci jako součást udržitelné mobility.

Jak si Rekola ve svých začátcích spočítala výhodnost carsharingu?

Účetně je to pro nás o 80% levnější než vlastní auto.

Srovnávali s bazarovými vozy, které nebyli tolik kvalitní a hodně stály opravy.

Co bychom ještě doporučili ostatním, pokud carsharing zvažují, ale ještě jsou nerozhodní? Prostě si to spočítejte černé na bílém:

  • splátky operativního leasingu či úvěru na vlastní vůz
  • pojištění vlastního vozu, přezouvání, servisy…
  • člověkohodiny věnované péči o auto/auta
  • papírování - pojištění, parkování, servis, daně, cesťáky
  • podle nových analýz se carsharing vyplatí tehdy, když najedete ročně do 14000 km ročně

Kontakt

Autonapůl, družstvo
Údolní 33, 602 00 Brno
Kancelář: Křenová 52, Brno
IČO: 29301751 / DIČ: CZ29301751

Help line: +420 778 470 898
e-mail: autonapul@autonapul.cz

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved