Carsharing Autonapůl jako řešení dopravy pro organizace sociálních služeb

Rozhovor s Lucií Šiškovou nejen o tom jak Autonapůl pomáhá bezpečně dopravit klienty organizace Portus Praha do zaměstnání

Autonapůl, první český carsharing v době nouzového stavu vyslyšel žádost o pomoc organizace Portus Praha. Nabídli jsme k dispozici jeden z vozů naší flotily pro bezpečnou dopravu klientů Portusu z chráněného bydlení do jejich zaměstnání.

Portus provozuje na Slapech sociální podnik Dobroty s příběhem, který zaměstnává lidi s mentálním či jiným postižením. S ohledem na současnou situaci je třeba jim zajistit bezpečný převoz mezi domovem a prací. Autonapůl dlouhodobě poskytlo Renault Trafic, který přepraví až 9 osob.

Věříme, že carsharingová služba může být řešením nárazové potřeby přepravy pro organizace sociálních služeb nejen v době pandemie.

Portus Praha

Mohl/a byste nám na úvod říci pár slov o sobě a o činnosti vaší organizace?

Portus Praha,z.ú.je nezisková organizace, která v roce 2000 jako jedna z prvních otevřela chráněné bydlení rodinného typu pro lidi s mentálním postižením ve Slapech nad Vltavou. Cílem bylo a je poskytnout lidem, kteří potřebují v životě pomoc druhého člověka, takovou míru podpory, aby mohli žít co nejběžnější život, který se co nejvíce blíží životu jejich vrstevníků. Od začátku poskytování služeb uplynulo 20 let a Portus se rozrostl. K chráněnému bydlení přibyla sociálně terapeutická dílna, která nabízí zaměstnání pro ty klienty, kteří by nenašli uplatnění na otevřeném trhu práce a terénní služba pro lidi, kteří nechtějí žít v pobytových službách, ale u sebe doma. Tam jim pomáhají naši asistenti přesně s tím, s čím je potřeba. Takto opustilo chráněné bydlení již několik lidí a Portus s nimi zůstává dál ve formě podpory doma. Mimo to Portus vybudoval v Davli sociální firmu DOBROTY S PŘÍBĚHEM, výrobnu nakládaných sýrů a utopenců, kde našlo zaměstnání i několik klientů chráněného bydlení i terénní služby. Portusu „patří“ i jeho nejviditelnější fundraisingově-osvětový projekt AKCE CIHLA.

Jak koronavirová krize ovlivnila fungování vaší organizace? Jak jste se s ní vypořádali na jaře a jak se ji snažíte překonat nyní?

Na jaře jsme v chráněném bydlení rychle najeli na týdenní směny asistentů. Ti vždy ve skupinách po 3 bydleli spolu s klienty sedm dní. Přestože chráněné bydlení má okolo sebe velkou zahradu, kvůli zachování duševního zdraví jsme vyjížděli na bezpečné výlety do okolí Slap. Pracovníci z terénní služby se snažili také co nejčastěji vytáhnout své klienty ven, aby nezůstávali sedět sami ve svých bytech. Dobroty s příběhem omezili výrobu na minimum, nebyl odbyt. Nikdo na tuto situaci nebyl připraven.

S podzimními opatřeními už je to jiné. DOBROTY S PŘÍBĚHEM si během léta našly online cestu přes eshop a tak se nyní daří lépe. Ve výrobě je potřeba každá ruka, a proto se všem zaměstnancům povedlo udržet práci. Včetně těch, kteří bydlí v chráněném bydlení nebo využívají terénní službu. Ti však zároveň dle vládních nařízení mají omezení ve vycházení z objektu bydlení. Musíme je proto každodenně svážet do práce. Využíváme k tomu jediné auto, které má organizace k dispozici. Snažíme se tak zachovat co nejnormálnější běh života našich klientů.

Máte v této situaci nějakou podporu od státu?

Opatření státu jsou poněkud chaotická. Na jaře jsme dostávali ochranné a hygienické prostředky. Ne ty, které jsme potřebovali, ale ty, které zrovna byly. V současném podzimním omezení, kdy už vše mohlo být (na rozdíl od jara) připravené, zažíváme podobnou situaci, např. s testováním pracovníků. Testy jsme dostali v době, kdy čísla nakažených už klesala. Zároveň jsme ale měli možnost předzásobit se pomůckami dle vlastního uvážení, náklady za ně a další mimořádné výdaje nesl stát. Pro úplnost je potřeba uvést, že pracovníci v sociálních službách dostali jednorázovou finanční odměnu jako kompenzaci za náročnější práci.

Jak běžně, bez koronaviru, vypadá pracovní den vašich klientů? Jakým způsobem cestují?

Všichni naši klienti sociálních služeb pracují. Někteří v sociálně terapeutické dílně, která je v blízkosti chráněného bydlení. Někteří dojíždí do zaměstnání, většinou do DOBROT S PŘÍBĚHEM v Davli. Někteří klienti našli zaměstnání v Praze. To jsou převážně lidé, kteří dnes už bydlí samostatně. Všichni, kdo pracují mimo obec Slapy, dojíždí do zaměstnání veřejnou dopravou. Podporovat klienty v co nejpřirozenějším a nejnormálnějším způsobu života je základ naší práce. V podzimní vlně šíření Covidu je však volný pobyt lidí z pobytových služeb omezený. Proto jsme zčásti nuceně a zčásti z vlastního uvážení došli k rozhodnutí, že zaměstnance, kteří se nepřepravují do zaměstnání vlastními vozy, budeme svážet my. S tím se mnozí z nich špatně smiřovali.

V čem vám nyní pomáhá jeden ze sdílených vozů Autonapůl?

Jediné auto, které má  organizace nastálo k dispozici, nyní pendluje mezi bydlením na Slapech (a byty zaměstnanců z „terénu“) a DOBROTAMI S PŘÍBĚHEM v Davli. Jsou tak omezeni lidé z chráněného bydlení, kteří nemají své auto k dispozici na výlety, asistenti na nákupy a další potřebné výjezdy. V situaci, jako je tato, je druhé auto od Autonapůl vážně skvělé.

Využíváte ve své běžné činnosti auta? Máte nějakou stálou flotilu?

Jak vyplývá z už uvedeného, máme v dlouhodobém pronájmu Transit. Využití má široké, přestože se s klienty snažíme v co největší možné míře využívat veřejnou dopravu. Velké auto využíváme při cestování s větším počtem klientů, na nákupy apod. Takových příležitostí je hodně.

V čem vidíte největší výhody využívání sdílených aut v rámci vaší práce nebo pro jiné podobné organizace?

Pořízení automobilu je pro menší organizace příliš nákladné. Myslím, že možnost sharingu aut může být dobrou cestou.

V časech mimo pandemii, kdy bude možné se vydat i na výlety jinam než po Slapském okolí, je velkou výhodou možnost bezplatného parkování sharingových aut na modrých zónách v Praze.

Dokážete si představit využití carsharingu i v době mimo pandemii?

Určitě ano. Často i v běžném provozu, vznikají situace, kdy je naráz zapotřebí víc aut. Někdy se jedná o potřebnou rychlou pomoc pro klienty a někdy o volnočasové i rozvojové aktivity. Ne vždy je možné využívat soukromé vozy zaměstnanců a cesta dopravními prostředky by v našem regionu zabrala hodiny. Portus je již velká organizace a rozšířili jsme aktivity a speciální programy pro naše klienty, které chceme spustit hned po skončení nejhorší vlny pandemie.

Proč může být carsharing Autonapůl vhodným řešením také pro organizace sociálních služeb nebo další typy organizací občanské společnosti? Jak může pomoci pokrýt potřebu mobility? Přečtěte si více.

Autonapůl

Vytváříme prostor pro lidi. Společně.

Kontakt

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved