Zakladatelé brněnské firmy Sensorie vymysleli chytré skleníky, se kterými jsou na trhu čtvrtým rokem, a z ročního obratu 350 tisíc vyrostli za tři roky na více než dva miliony. Svůj produkt fyzicky vyrábějí v Chrudimi, obsluhují zejména sezónní poptávku po celé republice. Firemní jádro tvoří čtyři lidé, ale jejich produkt je natolik multioborový, že na pravidelné bázi spolupracují s dalšími 40 lidmi napříč mnoha obory. Jejich byznys zároveň vyžaduje pružnou a efektivní logistiku. Rozhodli se proto využívat sdílená auta. Po několika letech zkušeností s AJO carsharingem přešli na přelomu let 2023 a 2024 k Autonapůl. Přečtěte si dosavadní zkušenosti zakladatele Sensorie Davida Bažouta s nejdéle fungujícím českým carsharingem.
Společnost Sensorie je stále poměrně mladá a vyrostla z nápadu dvou vysokoškoláků, kteří chtěli lidem usnadnit pěstování vlastní čerstvé zeleniny. Jakmile vyřešili, jak bude systém technicky fungovat, otestovali ho a začali nabízet, potřebovali svůj produkt také dostat k zákazníkům. Na pořízení auta neměli prostředky, investory hledat nechtěli a aktuálně nechtějí, jenže firemní mobilitu vyřešit potřebovali.
„Když rozjíždíte firmu bez finančního polštáře, musíte se rozhodnout, co řešit nejdřív. Shánění zakázek? Infrastrukturu? Lidi? Auto? Kancelář? Na co nalákám zaměstnance, kteří by se starali o zakázky, když je nemám kam posadit a nebudou mít čím jezdit? Carsharing Autonapůl je okamžité, levné a efektivní řešení, a pokud chci, ve flotile máme i dodávku. To je pro rozjezd firmy bez velké investice na počátku úplně neuvěřitelné,“ hodnotí výhody carsharingu jeden ze zakladatelů Sensorie David Bažout.
Sezónnost Sensorie vyžaduje nárazovou firemní mobilitu
Chytrý skleník si představte jako sadu kovových profilů a polykarbonátových desek, které dohromady tvoří konstrukci skleníku. Do nových i existujících konstrukcí potom instalujeme řídicí jednotku, senzory, hydroponická ramena a další periferie pro klasické pěstování v půdě i moderní hydroponii v průběhu celého roku. Na převoz takového množství materiálu už se bez auta neobejdete, jenže instalace obvykle probíhá jen na jaře nebo na podzim. Tehdy je potřeba aut největší, mimo toto období by vozy zůstaly nevyužité.
Vedle toho chtějí zakladatelé Sensorie podporovat myšlenky udržitelného rozvoje a zdravých měst bez přemíry aut, i proto si nechtěli vlastní auta pořizovat.
Jako hlavní požadavky na firemní mobilitu si vytyčili:
- nízké náklady na firemní mobilitu,
- možnost sezónního využití většího množství aut,
- co nejmenší časová a administrativní zátěž související s firemní mobilitou.
Do rozhodování promluvila ekonomika, stačilo překonat neopodstatněné obavy
David Bažout se s carsharingem seznámil nejprve soukromě, když se potřeboval v rámci Brna přestěhovat. Bylo to asi dva roky od chvíle, kdy o sdílených autech slyšel poprvé. Než se zaregistroval, čelil několika vnitřním překážkám. „Asi hlavní myšlenka, která mě držela zpět, byla představa, že si půjčuji cizí auto a jezdím s ním. Ta zodpovědnost mi nebyla úplně komfortní, ale teď, několik let poté, mi to připadá naprosto přirozené a pohodlné řešení. Je mi sympatická flexibilita sdílených aut, nejsem odkázaný na pracovní dobu autopůjčovny, nemusím si pro auto jezdit do konkrétní provozovny, řešit papírování, můžu ho odstavit, kdekoliv je na ulici místo a po prvotní registraci už všechno řeším přes apku,“ popisuje Bažout.
Co díky carsharingu nemusí v Sensorii řešit:
- finance potřebné na zakoupení aut,
- administrativu a odpisy spojené s provozem firemního auta, auto využívají jako službu podobně jako třeba mobil,
- časové nároky na servisy, přezouvání, provozní kapaliny, parkovací oprávnění nebo obnovu dálničních známek,
- obavy, že by neměli dostatek aut ve chvíli, kdy si zákazníci objednají více instalací v jeden čas – zvednout na několik kliknutí firemní mobilitu klidně na pětinásobek není žádný problém,
- stres z (případné) poruchy vlastního vozu ve chvíli, kdy potřebují jet na instalaci – snadno si obratem zajistí jiné auto.
Osobně velmi souzním s přístupem Autonapůl, které motivuje k využívání carsharingu jako doplňku k ostatním druhům dopravy.
Líbí se mi, že nevybízí klienty, aby používali sdílené auto co nejvíc, mnoho mohou lidé vyřešit pěšky nebo hromadnou dopravou.
David Bažout, zakladatel Sensorie
Na Autonapůl oceňují osobní a vstřícný přístup
Po třech letech podnikání a v době, kdy v Sensorii potřebovali zákazníkům nainstalovat technologie z nové produktové řady, přišla informace, že jejich původní poskytovatel sdílených aut ukončuje činnost. To pro Sensorii mohlo znamenat velké komplikace či zklamání zákazníků.
„Naštěstí jsme tehdy dostali doporučení na Autonapůl, které poskytuje principiálně tutéž službu, na kterou jsem byl už zvyklý. Na nejstarším českém carsharingu se mi také líbí jejich osobní přístup. Nabídli mi setkání s jejich člověkem, který mi všechno popsal, vysvětlil, ukázal, tedy žádný anonymní korporát. A oceňuji i možnost hlubší firemní spolupráce či nadstandardní podmínky související s větším nájezdem kilometrů,“ shrnuje první dojmy s Autonapůl David Bažout.
V Sensorii vědí, že od určitého počtu kilometrů se vlastní auto může vyplatit, ale jako důležitou přidanou hodnotu vnímají fakt, že carsharing šetří místo ve městech. Tuto myšlenku chtějí podporovat, protože tomuto konceptu do budoucna věří a fandí.
„Přiznám se, že Autonapůl využívám i jako soukromá osoba. Líbí se mi proto i spolupráce s Českými drahami, kdy nám s partnerkou cesta vlakem do Prahy na voucherech z programu ČD Body pokryje i náklady na projížďku do cíle kousek za Prahou. A z firemního pohledu je fajn, že mi kolegové naplánují cestu, pošlou jen instrukce e-mailem a já si auto jen vyzvednu a jedu,“ hodnotí Bažout.
Přítomnost Autonapůl v 8 městech po ČR otevřelo Sensorii úplně nové možnosti:
- Efektivněji využívají čas na cestách, kdy ve vlaku mohou pohodlně pracovat a autem vyřešit už jen pojížďky v cíli jejich vlakové cesty.
- Pro další rozvoj v regionech mají předpřipravenou flotilu přímo v místě.
- Cenný lidský čas a kapitál mohou věnovat řízení firmy, nikoli řízení na dlouhých cestách po republice.
- Nepotřebují si nadefinovat ideální auto pro firmu, vždy mají k dispozici právě takové auto, jaké je zrovna nejvhodnější.
- Aby měli jistotu, že auto bude k dispozici, mohou si ho zarezervovat i měsíce dopředu.
Zvykli si hned, ocenili by kreditní platby, plánují další rozvoj
David Bažout oceňuje snadnou registraci, zavedení do firmy i péči o klienta. „Pokud bych chtěl, všechno snadno vyřeším od stolu, a když jsem chtěl o možnostech spolupráce vědět víc, dočkal jsem se velmi vstřícného přístupu. Kolegové ve firmě si rezervační systém osahali velmi rychle, stačí nám jedny přístupové údaje, vše pak máme na faktuře. Jediné, co bychom ještě ocenili, jsou okamžité platby za jízdu platební kartou,“ navrhuje zkvalitnění služeb Bažout. Zavedení kreditních plateb v Autonapůl plánujeme nejpozději do konce roku 2024.
Autonapůl přitom hraje roli i při úvahách nad novými produkty. V Sensorii by rádi rozpracovali myšlenku chytrých tržišť, něco jako Z-boxů na zeleninu. Lidé by si mohli pár metrů od domova kupovat čerstvou, lokální, uhlíkově neutrální zeleninu. „Taková infrastruktura by kvůli zásobování a údržbě mobilitu potřebovala. Zatím nevíme, jestli je myšlenka životaschopná, proto zatím nedává smysl kupovat auto, abychom si to vyzkoušeli. I logisticky takhle náročnou záležitost můžeme, aspoň pro začátek, vyřešit velice jednoduše carsharingem, což je skvělé. Zázemí dokážeme operativně vyřešit hned v osmi krajských městech. Stačí tam sehnat člověka, pro kterého máme na místě rovnou i auto,“ přemýšlí nad budoucností Sensorie Bažout.
„Nenechte si vzít komfort, který nabízí skoro stovka aut v osmi městech jen proto, že se neodhodláte carsharing nezávazně otestovat. U mě rozhodování k prvnímu vyzkoušení trvalo dlouho, a kdybych se osmělil dřív, mohl jsem si ušetřit dost starostí s uvažováním, jak své cesty vyřeším.“
David Bažout, zakladatel Sensorie