Carsharing významně usnadnil rozjezd firmy

Zakladatelé brněnské firmy Sensorie vymysleli chytré skleníky, se kterými jsou na trhu čtvrtým rokem, a z ročního obratu 350 tisíc vyrostli za tři roky na více než dva miliony. Svůj produkt fyzicky vyrábějí v Chrudimi, obsluhují zejména sezónní poptávku po celé republice. Firemní jádro tvoří čtyři lidé, ale jejich produkt je natolik multioborový, že na pravidelné bázi spolupracují s dalšími 40 lidmi napříč mnoha obory. Jejich byznys zároveň vyžaduje pružnou a efektivní logistiku. Rozhodli se proto využívat sdílená auta.
Po několika letech zkušeností s AJO carsharingem přešli na přelomu let 2023 a 2024 k Autonapůl. Přečtěte si dosavadní zkušenosti zakladatele Sensorie Davida Bažouta s nejdéle fungujícím českým carsharingem.
Sensorie auta nevlastní, přesto jich má devadesát – od Autonapůl „v mobilu“
Společnost Sensorie je stále poměrně mladá a vyrostla z nápadu dvou vysokoškoláků, kteří chtěli lidem usnadnit pěstování vlastní čerstvé zeleniny. Jakmile vyřešili, jak bude systém technicky fungovat, otestovali ho a začali nabízet, potřebovali svůj produkt také dostat k zákazníkům. Na pořízení auta neměli prostředky, investory hledat nechtěli a aktuálně nechtějí, jenže firemní mobilitu vyřešit potřebovali.

Sezónnost Sensorie vyžaduje nárazovou firemní mobilitu
Chytrý skleník si představte jako sadu kovových profilů a polykarbonátových desek, které dohromady tvoří konstrukci skleníku. Do nových i existujících konstrukcí potom instalujeme řídicí jednotku, senzory, hydroponická ramena a další periferie pro klasické pěstování v půdě i moderní hydroponii v průběhu celého roku. Na převoz takového množství materiálu už se bez auta neobejdete, jenže instalace obvykle probíhá jen na jaře nebo na podzim. Tehdy je potřeba aut největší, mimo toto období by vozy zůstaly nevyužité.
Jako hlavní požadavky na firemní mobilitu si vytyčili:
- nízké náklady na firemní mobilitu,
- možnost sezónního využití více aut najednou,
- minimální časová a administrativní zátěž spojená s firemní mobilitou.
Do rozhodování promluvila ekonomika, stačilo překonat neopodstatněné obavy
David Bažout se s carsharingem seznámil nejprve soukromě, když se potřeboval v rámci Brna přestěhovat. Bylo to asi dva roky od chvíle, kdy o sdílených autech slyšel poprvé. Než se zaregistroval, čelil několika vnitřním překážkám.
Co carsharing v Sensorii zjednodušil:
- vyřešení financování aut bez nutnosti kupovat vlastní vozidla,
- eliminaci administrativy a odpisů – auta používají jako službu, podobně jako mobilní telefony,
- zjednodušení servisu, přezouvání, parkování či dálničních známek,
- rychlé navýšení počtu aut podle potřeby během sezónních špiček,
- eliminaci stresu z poruch vlastních vozů – v případě potřeby snadno zajistí náhradní auto.
Osobně velmi souzním s přístupem Autonapůl, které motivuje k rozumnému využívání aut a podporuje kombinaci s pěší a hromadnou dopravou.

Na Autonapůl oceňují osobní a vstřícný přístup
Po třech letech podnikání a v době, kdy v Sensorii potřebovali zákazníkům nainstalovat technologie z nové produktové řady, přišla informace, že jejich původní poskytovatel sdílených aut ukončuje činnost. To pro Sensorii mohlo znamenat velké komplikace či zklamání zákazníků.
V Sensorii vědí, že od určitého počtu kilometrů se vlastní auto může vyplatit, ale jako důležitou přidanou hodnotu vnímají fakt, že carsharing šetří místo ve městech. Tuto myšlenku chtějí podporovat, protože tomuto konceptu do budoucna věří a fandí.
Výhody přítomnosti Autonapůl ve více městech ČR
- Efektivnější využití času na cestách – ve vlaku pracují a auta využívají jen na pojížďky v cíli cesty,
- pro další rozvoj v regionech mají předpřipravenou flotilu přímo v místě.
- možnost věnovat čas řízení firmy místo řízení auta na dlouhých cestách,
- flexibilita volby ideálního auta dle aktuální potřeby ve firmě,
- rezervace auta i několik měsíců dopředu pro jistotu dostupnosti.

Plánují další rozvoj a ocenili by kreditní platby
David Bažout oceňuje snadnou registraci, zavedení do firmy i péči o klienta.
Kreditní platby v Autonapůl zavedli koncem roku 2024.
Autonapůl přitom hraje roli i při úvahách nad novými produkty. V Sensorii by rádi rozpracovali myšlenku chytrých tržišť, něco jako Z-boxů na zeleninu. Lidé by si mohli pár metrů od domova kupovat čerstvou, lokální, uhlíkově neutrální zeleninu. „Taková infrastruktura by kvůli zásobování a údržbě mobilitu potřebovala. Zatím nevíme, jestli je myšlenka životaschopná, proto zatím nedává smysl kupovat auto, abychom si to vyzkoušeli. I logisticky takhle náročnou záležitost můžeme, aspoň pro začátek, vyřešit velice jednoduše carsharingem, což je skvělé. Zázemí dokážeme operativně vyřešit hned v několika krajských městech. Stačí tam sehnat člověka, pro kterého máme na místě rovnou i auto,“ přemýšlí nad budoucností Sensorie Bažout.