Příběh Autonapůl

Stanislav Kutáček Autonapůl.jpg

Vypráví Standa Kutáček, jeden ze zakladatelů a současný předseda Autonapůl, prvního českého carsharingu

Příběh Autonapůl začíná

Příbeh Autonapůl začíná - Zastava rok 2003
Zastava Autonapůl

Na začátku všeho je idea. A vím přesně, jak začal příběh Autonapůl, kdy a kde vznikl nápad Autonapůl založit. Bylo to jedno lednové odpoledne v roce 2003, v autě na dálnici kousek za Rozvadovem směrem na Plzeň. Jeli jsme s kolegou Jirkou z Centra dopravního výzkumu z konference v Essenu, a mimo jiné přišla řeč na to, proč v Německu a jinde v Evropě už přes dvacet let funguje car sharing, a u nás pořád nikdo ani netuší, o co se jedná. Slovo dalo slovo, Jirkova maminka měla staré, nepoužívané auto. Tak jsme se dohodli, že ten koncept vyzkoušíme “na mlejně” ve Křtinách, kde jsme tou dobou s našimi nově založenými rodinami žili. Ano, to je ta pomalovaná Zastava, starší než kdokoliv z nás, kterou občas můžete vidět na historických fotkách Autonapůl. Ovšem pomalovali jsme ji až později. A název Autonapůl? Vznikl záhy, je to variace na téma pohádky o chytré horákyni bratří Grimmů, nebo Královny Koloběžky Jana Wericha, chcete-li. V car sharingu jde o to auto mít-a-nemít: tedy moci ho využít, když ho potřebuji, ale nemuset ho vlastnit. Koneckonců už prý Aristoteles říkal, že hodnota je v používání, ne ve vlastnictví.

Jak to fungovalo?

Vytvořili jsme jednoduchý způsob rozpočítání nákladů na auto. Od začátku se za použití auta platilo kombinovaně za čas a ujeté kilometry, ovšem za čas byla cena spíš symbolická. Pochopitelně klíčky jsme si předávali osobně a tankovací karty jsme neměli ještě hodně dlouho. K původním třem členům se pak přidal Ludvík, který také neviděl důvod mít svoje vlastní auto, ale občas potřeboval něco přivézt nebo odvézt. Fungovalo nám to dobře, měli jsme k dispozici auto, když jsme potřebovali, a přitom jsme v něm nemuseli utopit spoustu peněz. Přibyli další přátelé, tak jsme přikoupili ojetou Felicii. Od roku 2005 jsme měli první on-line rezervační systém: využili jsme open source určený na rezervace místností. Vydržel nám mnoho let. 

Vznik družstva Autonapůl

Příběh Autonapůl - flotila
Flotila Autonapůl dřív

Někdy kolem roku 2009 jsme se seznámili s lidmi z Autodružstva – skupinky přátel, kteří si založili úplně stejný carsharing v Brně na Lesné. Ti měli velmi pěkný Ford Focus. Po roce jsme se dohodli, že bude pro všechny lepší oba systémy propojit. Ovšem Autodružstvo chtěli lepší auta – tak jsme přikoupili ojetý VW Sharan v rodinné úpravě. Přidávali se další lidé, kterým takovýto způsob sdílení aut dával smysl, až nás začalo být přes stovku. Přibývala i auta.

Pak v roce 2011 jsme se rozhodli, že celý systém více institucionalizujeme, založili jsme družstvo, a přesunuli do něho aktivity původního občanského sdružení. Byl před námi úkol překonat “technologický práh” a zavést profesionální komunikační technologii pro sdílení. To se podařilo na jaře 2014, díky nezištné pomoci rakouských přátel z Caruso car sharingu. Mimochodem, z jejich skupiny se pak vyčlenila firma ZEMTU OG, jejíž software používáme dodnes, a se kterou jsme v roce 2017 získali druhé místo v soutěži inovativních firem v Rakousku “Constantinus Awards”. 

Autonapůl dnes

A dnes, v roce 2020, Autonapůl dále roste a inspiruje tisíce lidí, aby více přemýšleli o způsobu, jakým se dopravují – ať už z pohledu rodinných či firemních rozpočtů, nebo z hlediska dopadů na prostředí, ve kterém žijeme. Mám z toho radost a vím, že před sebou máme ještě hodně práce a velkou budoucnost.

Autonapůl

Vytváříme prostor pro lidi. Společně.

Google Rating

4,9 63 reviews

  • Avatar Martin Š. ★★★★ 3 weeks ago
    Kvalitní služba hledící na udržitelnost.Výhody:Jako u jedné z mála společností off-line přístup do vozu (přes … More čipovou kartu), vhodné tedy i pro starší nebo technicky konzervativní jedinence (škoda jen že není možná telefonická rezervace pro starší co vůbec nevyužívají internet).Účtování transparentní za čas (férová cena) a za km.Fungování během jízd "jako s vlastním autem."Auta v drtivé většině diskrétní bez výrazných reklam.Nemají omezené řidiče - auto můžete (na svou zodpovědnost) vypůjčit i kamarádovi (což konkurence nenabízí).Můžete využívat ČD Body (jízda vlakem je tím prakticky "zadarmo" - 25 bodů je za nákup jízdenky ta 250 až 259,- Kč a slevu přesně 250,- Kč dostanete), je to velmi výhodné.Jsou ve většině krajských měst.Při registraci složíte vratnou kauci (tak když už s nimi jezdit nechcete, měli by ji vrátit).Nevýhoda:Oproti jiným Carsharingům využívají auta v nižších výbavových stupních a oproti jiným opravdu dlouho (jel jsem i s 6 let starým vozem co měl přes 100 tis. km - opět to souvisí se "zeleným přîstupem").Nutno pronájem auta opravdu dobře rozvrhnout (platíte vždy čas celkově rezervovaný, nikoliv za čas skutečného používání a nelze tento čas "překročit" - na co se váže zase výhoda, že lze vozidlo rezervovat třeba týden dopředu).Využívají prakticky jen automobily Škoda (což je opravdu škoda).Sečteno podtrženo: Umíte-li své cesty plánovat relativně v předstihu, nevadí Vám na dnešní poměry horší výbava, tak v ČR pro Vás aktuálně neexistuje lepší autopůjčovna/carsharing.
  • Avatar Janek Dražka ★★★★★ a month ago
    Velmi dobrý a spolehlivý carsharing, využívám už 6 let a pořád jsem velmi spokojený, kladně hodnotím zejména:- … More možnost individuální domluvy (přistavení auta, vyjednání slevy na větší rezervace, výměnu auta, zajištění auta na mé přání, i když už žádné auto nebylo na víkend volné)- nadstandardní přístup k řešení problému - za celých 6 let užívání jsem od žádného operátora na help-lince neslyšel "dle smluvních podmínek bohužel nemáte nárok", nebo "je mi líto, ale s tím se teď už nic nedá dělat", ale vždy řešení našel - např. bezplatné (!) přistavené jiného vozu nebo v extrémním případě mi nabídli, že mi přistaví auto i s řidičem, aby mi pomohl pobrat všechny pasážery (wow!) a převézt je přes půl Brna- na help-lince vždy někdo pomůže s technickými problémy typu "nejde mi odemknou auto"- férové vyúčtování, nikdy nebyl problém s proplacením uznatelných výdajů (myčka) a za celých 6 let neudělali v jediné faktuře chybu (wow!)- přímá komunikace, nehrozí, že by někdo neodpověděl na můj dotaz nebo ignoroval stížnost. Zároveň změny pravidel/ceníku včas komunikují.
  • Avatar Kuba Pokluda ★★★★ a week ago
    Zajímavý a různorodý vozový park nabízí možnost vyzkoušet si spoustu zajímavých aut včetně elektromobilů.Interiéry … More aut byly vždy čisté a auta v dobrém technickém stavu. Odemykání a zamykání přes telefonní aplikaci mi funguje spolehlivě i na starším méně výkonném telefonu.Dále jsem se setkal s velmi kvalitní a ochotnou telefonickou podporou během registrace.Bohužel má společnost poměrně vysoké ceny za kilometr a při registraci je nutné odeslat zálohu 5000Kč.Za sebe můžu firmu doporučit.

Kontakt

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved