Carsharing jako lovebrand s přínosem pro společnost

EDUin Honza Dolínek

Jako mají novináři Českou tiskovou kancelář, lidé, kteří potřebují informace o vzdělávání sledují EDUin, české informační centrum o vzdělávání. Obecně prospěšná společnost sleduje, co se v českém vzdělávání děje a o tom nejdůležitějším informuje. Šest interní zaměstnanců se zhruba patnácti  externisty sleduje a komentuje vzdělávací politiku, a společně se snaží posunout celý obor do 21. století. Díky své odbornosti připomínkuje a spoluvytváří i oficiální vyhlášky ministerstva školství nebo organizuje českou verzi mezinárodní ceny Global Teacher Prize. To vše s ročním rozpočtem okolo deseti milionů korun.

Spolehlivé auto potřebují k dopravě vybavení na konference nebo více lidí na společný výjezd

Velkou část cestování zvládnou lidé okolo EDUinu veřejnou dopravou. Například novináři si pro vznik kvalitního článku vystačí s mobilem a MHD, a pokud jedou někam dál, ve vlaku se mohou připravovat na rozhovor nebo cestou zpět rovnou zpracovávat text a fotky. Pokud však vyráží na cestu do nějaké školy více než jeden člověk, sahají v organizaci po autě.

K činnosti EDUinu také neodmyslitelně patří konference a akce, kde se potkávají učitelé z různých stupňů vzdělávání a společně pak se zástupci zaměstnavatelů. Auto pak organizace potřebuje hlavně k tomu, aby dostala na místo efektivně veškeré potřebné vybavení.

„Také jsme potřebovali různě velká auta, protože ne vždy stačí pověstná nákupní taška a ne každému se chce parkovat s dlouhým kombíkem. Důležité pro nás bylo i jezdit mladým vozovým parkem a mít jistotu, že jsou auta ve skvělém technickém stavu,“ vyjmenovává nároky EDUinu na sdílená auta jeho výkonný ředitel Honza Dolínek.

Efektivní doprava přišla s novým ředitelem

Honza Dolínek nastoupil do pozice výkonného ředitele EDUinu v lednu 2019. A protože měl s carsharingem dlouhodobou osobní zkušenost, na první dobrou věděl, že jsou pro neziskovou organizaci sdílená auta efektivním řešením.

„Hodně neziskovek a nadací v minulosti shánělo peníze na vlastní auto, aby jejich zástupci mohli jezdit kontrolovat využití poskytnutých grantů nebo darů. V minulosti neexistovala možnost, jak si auto rychle a jednoduše půjčit. Jenže sehnat peníze na vlastní auto a na jeho provoz nebylo jednoduché. Takže když si dneska můžu zaplatit auto stejně snadno jako si přikoupit konkrétní film na Netflixu, je to pro mě úžasné řešení dopravních potřeb,“ popisuje praxi v EDUinu Dolínek.

Pro Autonapůl se v organizaci rozhodl i proto, že službu využívá i v soukromí, dobře zná výhody a přínosy služby a pro využití v rámci organizace ji nemusel registrovat samostatně. Jediné, co potřeboval, je vykazovat konkrétní jízdy na svého zaměstnavatele. Rezervační systém je na tento specifický požadavek připravený.

„Když jedeme pracovně, stačí zakliknout, že jde o služební cestu, a fakturu mi vystaví zvlášť na právnickou osobu. Rezervační systém Autonapůl je opravdu nízkoprahový, jednoduchý, rychle v něm najdu auto, které potřebuji, a zarezervuji si ho. Ale otevřeně říkám, že když se mi nebo kolegům nechce řešit parkování nebo jedeme na opravdu krátkou vzdálenost po městě, může být pro nás efektivnější taxík. Ale i to je pozitivum, kdybychom auto vlastnili nebo využívali na operativní leasing, podvědomě by nás to nutilo jej využívat a jednali bychom neefektivně,“ zmiňuje zkušenosti ředitel EDUinu Honza Dolínek.

Celkově popisuje ředitel EDUinu první český carsharing Autonapůl jako svobodnou platformu, kde se nemusí přizpůsobovat podmínkám autopůjčovny, spedice nebo taxislužby. Stačí auto nezašpinit a vrátit aspoň s půlkou nádrže. Rezervační systém navíc ukazuje, jak dlouhá je prodleva po konci každé rezervace. Sdílník se tak cítí v klidu, pokud ho někde zdrží dopravní zácpa. Velikost aut od malého městského vozítka po devítimístný mikrobus pak pokryje potřeby téměř každé společnosti.

Lovebrand, který přetekl do celé organizace

Když dnes v EDUinu přemýšlejí, jak přepraví náklad, lavírují jen mezi Autonapůl a taxi. Autonapůl totiž patří mezi tzv. zone-based carsharingy – zóna zpravidla zahrnuje určitou část města, ve které si auto půjčíte, ale musíte ho tam také vrátit. To může být nevýhoda ve chvíli, kdy převážíte materiál, který někde vyložíte, zůstanete na místě, ale vracíte se bez něj.

„V takovém případě bychom museli platit hodiny navíc a auto ještě vézt zpět do zóny. Tohle je přesně případ, kdy je výhodnější taxi. Ale přestup k jinému carsharingu nezvažuji. Jednak nás stále baví komunitní duch a tým Autonapůl, kde si lidé vždy vzájemně pomohou a na helplince to vždycky zvedne příjemný člověk. A zároveň vím, že to není nějaká pračka na peníze, která po městě rozmístí stovky aut, které ale většinu času nečinně stojí a zabírají prostor,“ zdůvodňuje Dolínek.

Snáze organizují akce, Transit pomůže při hodnocení Global Teacher Prize

V organizaci využívají carsharing dominantně při produkci akcí. Zaměstnanci s vlastními auty ne vždy chtějí nebo mohou své auto použít, případně nemají vhodnou velikost. Pak se hodí velký vůz, do kterého se vejde vše, a nemusí se rodinný kombík čtyřikrát vracet, aby postupně odvezl veškerý potřebný materiál.

Další výhodu či spíše psychické ulehčení v administrativě vidí Dolínek v tom, že se nemusejí zatěžovat s cesťáky. Prostě přijde faktura a je jasno. Neznám nikoho, kdo by měl zálibu ve vyplňování cesťáků. Není to žádná věda, ale když lidem ušetříte administrativu, jsou spokojenější,“ usmívá se ředitel EDUinu a dodává, že ulehčení vnímá i účetní. „Prostě si na to všichni zvykli neuvěřitelně rychle, řekl bych v řádu dní,“ dodává.

Kromě toho zmiňuje ekologický rozměr sdílení aut:

  • organizace rozdělí svou uhlíkovou s dalšími, když už ji nemůže zcela eliminovat,
  • nepřispívá k zahlcení ulic auty, naopak pomáhá uvolnit veřejný prostor lidem
  • a na hromadnou akci se dopraví jedním autem.

„Kromě toho nám to usnadňuje převoz objemných břemen a nemusíme využívat nákladnější služby nábytkových řetězců. A zažíváme i pocit svobody a sounáležitosti při využívání aut od družstva, které vzešlo z neziskového sektoru. A než nám do toho hodil vidle covid-19, chtěli jsme využít Transita jako auto pro hodnotitele, kteří posuzují učitele v soutěži Global Teacher Prize. Kromě porotců bychom do jednoho auta naložili i fotografa, kameramana, prostě produkční tým, a všichni by se mohli radit a připravovat při cestě společně. Co víc si z hlediska efektivity přát,“ klade řečnickou otázku Dolínek.

„Žádná nepříjemná překvapení jsme nezaznamenali, vyzkoušejte to“

Podle Dolínka je jedno, jestli je pro právnickou osobu důležitá ekonomická stránka provozu sdíleného auta nebo jeho odpovědné přesahy. Autonapůl považuje za ideální službu, která umožní:

„Rozhodně to vyzkoušejte, rezervace je nezávazná, a i kdyby se vám nějaké to auto navíc hodilo jen jednou za rok, stojí to za to. Navíc flotilu Autonapůl najdete v téměř každém krajském městě. Teď už zbývá jen dojednat další podporu od měst, najít synergie s podobně zaměřenými službami a nastavit nějaké motivační programy pro potenciální uživatele,“ hodnotí své zkušenosti Honza Dolínek z EDUinu.

Autonapůl

Vytváříme prostor pro lidi. Společně.

Kontakt

Autonapůl, družstvo
Údolní 33, 602 00 Brno
Kancelář: Křenová 52, Brno
IČO: 29301751 / DIČ: CZ29301751

Technická podpora pro uživatele: +420 778 470 898
e-mail: autonapul@autonapul.cz

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved