Carsharing pomáhá při stěhování, nákupech i v kultuře

Že může být carsharing vhodnou službou pro soukromé, volnočasové i pracovní využití, dokládá příběh Vojtěcha Lukáše z Ostravy. V současnosti studuje v Brně, občas si potřebuje nebo chce někam zajet a příležitostně využívá sdílené auto i pro kapely, s nimiž hraje. Poté, co ze zvědavosti vyzkoušel více carsharingových služeb v Česku a vše pečlivě zvážil, využívá od roku 2021 služeb Autonapůl.

auto na stěhování kapely
Vojtěch využívá pro cesty na koncerty také sdílený elektromobil

Díky zvědavosti objevil užitečnou službu

Úplně na počátku byla zvědavost. Jak taková služba funguje, jak by ji dokázal efektivně využít, co Vojtěchovi přinese a za kolik. A rovnou se zaregistroval u více společností. A protože se pohybuje v Ostravě, hledal carsharing, jehož flotila je v jeho rodném městě dostupná.

Hledal také řešení, díky kterému bude moct využívat auto, ale nezatíží ho vysoké vstupní náklady. V pozici studenta pracujícího v kultuře se totiž do závazku v podobě vlastního vozu pouštět nechtěl. Podle jeho slov by rozumné auto z bazaru stálo nejméně 100 tisíc korun, což není marginální částka.

A i když se snaží jezdit hodně šetrně, nákupy z IKEA nebo nákupních center za městem na kole a veřejnou dopravou nepřiveze. Několikrát se také po Brně stěhoval, k čemuž auto také využil.

„Připadá mi skvělé mít k dispozici auto i v mém studentském statusu, kdykoliv potřebuji, můžu se v tomto smyslu oprostit od rodičů a jejich auta, a mít k dispozici osobní auto takové velikosti, jakou zrovna potřebuju. Sdílené vozy jsou navíc kromě Brna, kde studuji, a Ostravy, odkud pocházím, i v dalších městech, kde je můžu využít třeba na výletě,“ vyzdvihuje Vojtěch Lukáš pozitiva, která u prvního českého carsharingu vnímá.

Očekával tedy i nezávislost, kterou nabízí vlastní auto. A tu u carsharingu našel.

Když srovnal leasing, operák a Autonapůl, sdílená auta vyhrála

Vojtěchovo studium zanedlouho skončí a uvažuje, jak bude své dopravní potřeby řešit v budoucnu. Chce i nadále být člověkem, který své slovo drží. To je další z důvodů, proč se vyhýbá autům z bazaru, u nichž je větší riziko poruch než u vozů nových.

U leasingu ho zase odrazuje výše akontace. „Docela jsem uvažoval o operativním leasingu. Když jsem si ale propočítal náklady na auto nejmenší třídy, vyšlo mi to na zhruba 10 tisíc měsíčně. Vedle toho postavím výpočet, kolik kilometrů a času bych musel projezdit s carsharingem, aby mě faktura vyšla na 10 tisíc. U operáku bych dal 10 tisíc jen za to, že mi auto bude stát před domem, je v tom teda taky servis, ale náklady na palivo by tu částku dál zvyšovaly. Když si ty výpočty ve své situaci srovnám, carsharing je výhodnější,“ popisuje své úvahy Vojtěch.

Když se teď pokoušel v reálném provozu zjistit, kolik je toho schopen najezdit, a kromě běžných jízd jel navíc „zbytečně“ do Ostravy autem místo vlakem, stejně na částku 10 tisíc za měsíc se sdíleným autem nedostal.

Zjistěte, jak carsharing poslouží jako efektivní dopravní záloha pro kapelu

  • Kapela potřebuje auto jednou za měsíc, jinak by jí zbytečně někde stálo, a to se nevyplatí – jakmile potřebují někam vyjet, snaží se Vojtěch s kapelou využít carsharing. Jezdí navíc s více kapelami, například se Třemi Vykřičníky, které hrává v Ostravě a okolí, nebo s písničkářkou Petrou Göbelovou, která se také snaží dbát na udržitelnost.
  • S kapelou kromě Vojtěcha jezdí dalších pět až šest lidí – dohromady 5 muzikantů a jeden až dva lidé na technické zázemí. Takže do jednoho kombíku už se nevejdou. Dopravu proto obvykle řeší tak, že někdo z kapely vezme své vlastní auto a druhý vůz si další člen kapely třeba půjčí od rodičů, nebo využijí právě Autonapůl. „Trochu nám to komplikují smlouvy s pořadateli, protože mají ceny za dopravu nastavenou celkem nízko a náklady na sdílené auto smluvní sazby obvykle nepokryjí. Stává se tedy, že náklady pak zadotuji ze svého, ale protože se službou carsharingu souzním, nevadí mi to,“ vysvětluje Vojtěch.
  • A skvělé pro všechny členy kapely je, že se nemusí stresovat, jestli jim auto navíc někdo půjčí nebo jestli se auto rodičům nepokazí – flotila Autonapůl je pro ně kdykoliv k dispozici.
  • „Navíc se mi líbí, jak uznale pokyvují hlavou, když auto rezervuji. Prostě otevřu apku, dvakrát tapnu, a můžeme nastupovat,“ usmívá se Vojtěch. Nemusíme tak řešit zkostnatělost a papírování v klasických autopůjčovnách.

Z carsharingů v ČR považuje Autonapůl za nejlepší

Autonapůl Ostrava - na stehovani i nakupy
Autonapůl Ostrava

V době objevování služby sdílených aut jich Vojtěch vyzkoušel několik. Zjistil přitom, že některé služby nejlépe poslouží uvnitř velkých měst, kde do jisté míry suplují taxíky a někdy paradoxně i veřejnou dopravu. To je přirozená vlastnost takzvaných free-float carsharingů. Využil je, když se často stěhoval, ale se stabilním bydlení tuhle službu nevyužije.

Auto používá naopak na delší cesty, ať už jde o výlety nebo cesty na koncerty s kapelami. Při každé cestě se mu navíc hodí auto jiné velikosti, a tuto potřebu plní flotila Autonapůl, která nabízí 6 cenových kategorií od malých městských aut přes rodinná kombi po dodávky a elektromobily vč. ikonické Tesly 3, přesně podle Vojtěchových očekávání. Čím víc auto používá, tím přesněji se formují jeho požadavky na sdílená auta.

„Pro ježdění po městě si můžu vybrat z více služeb, které potřebu auta vyřeší. Síla Autonapůl je hlavně v cestách za město nebo na delší vzdálenosti. A to je zároveň způsob, jak by se podle mě mělo auto používat. Po městě se dá jezdit v MHD nebo taxíku, pohybovat se po městě autem většinou není nutné. Jiné služby tak umějí vykrýt jen některé dopravní potřeby, ale služba v podobě Autonapůl tím, jak je nastavená, mi vyhovovala, ať už byly moje nároky na auto a cestu jakékoliv,“ popisuje svůj pohled na věc Vojtěch.

Po letech využívání sdílených vozů zrušil registrace u jiných provozovatelů a zůstal jen u Autonapůl – zjistil, že řeší vše, co z hlediska dopravy v průběhu let potřeboval a potřebuje. A hlavně, když si auto zarezervuje dopředu v konkrétní zóně, nechce na poslední chvíli řešit, že mu auto jiný uživatel převezl na druhou stranu města.

V budoucnu vidí pro carsharing velký prostor a uplatnění

„V Ostravě bydlím na Dubině, obrovském sídlišti na jihu města. A když se v obvyklé pracovní době podívám, kolik tam parkuje aut, vidím zhruba polovinu parkovacích míst obsazenou. Ta auta tam prostě stojí, nejezdí, zabírají veřejný prostor. A kladu si otázku, jestli je pro jejich majitele vůbec účelné auto vlastnit. Myslím, že kdyby lépe poznali možnosti sdílených aut, aspoň část z nich by auto prodala,“ zamýšlí se Vojtěch.

Zároveň je to směr, se kterým by chtěl sám trochu pomoct. Popularizovat carsharing a jeho výhody. Ocenil by tedy proměnu veřejného mínění a vztahu Čechů k autům, čemuž by určitě pomohlo i zvýšení nabídky aut v Ostravě a dalších velkých městech. Jako některé ze způsobů, jak dostat carsharing více mezi lidi, vnímá například:

  • zvýhodněné nepřenosné měsíční jízdenky ve spolupráci s dopravním podnikem,
  • slevu na carsharing pro majitele dlouhodobých jízdenek,
  • po městě nebo aspoň sídlišti a dopravních uzlech umístěná parkovací místa speciálně pro sdílená auta nebo
  • podporu carsharingu z nejvyšších míst města a státu.

„Na cestách se teď cítím víc v pohodě. Zkuste to taky“

Jako jeden trochu nečekaný efekt carsharingu Vojtěch zmiňuje, že se teď při cestování cítí víc v pohodě. „Vím, že skoro v každém větším městě, kam jedu, budu mít k dispozici auto. Taky vím, že když bude mít zpoždění vlak nebo autobus, nebudu muset uprostřed noci někde čekat. Prostě si najdu nejbližší volné auto, nasednu a odvezu se domů,“ pochvaluje si Vojtěch.

Zároveň zmiňuje, že moc nechápe, proč mají lidé takovou potřebu auto vlastnit, zejména ti, kterým většinu času jen stojí před domem. „Auto evidentně nepotřebují ke každodennímu ježdění, povinné ručení, přezouvání, servis, to všechno přitom musí platit. Nerozumím, proč potřebují, aby jim pod okny stál 15 let starý žrout peněz, když mohou mít na pár kliků moderní auto, které platí jen tehdy, když ho opravdu využívají. Než jsem vstoupil do carsharingu, asi jsem tuhle devadesátkovou myšlenku ctil taky. Těšil jsem se, až budu vlastnit auto. Ale dneska, po všech těch letech s carsharingem, už mi to nedává smysl. A dost možná auto nikdy vlastnit nebudu. Proč taky,“ zamýšlí se Vojtěch.

Navíc ho baví myšlenka, že když auto nepotřebuje on, může ho využívat někdo jiný, a naopak.

Ale nestará se:

  • Vyměnit gumy?
  • Povinné ručení?
  • Servis?
  • Dálnička?

Neřeší. Není to jeho starost. Od toho je tu Autonapůl. Služba, jejíž zákaznická linka ochotně pomůže klidně ve dvě hodiny v noci.

„Díky carsharingu jsem také začal doceňovat místa, která nejsou zaplavena auty, ale naopak slouží lidem a přírodě. Nebojím se říct, že v tomhle se mi změnil pohled na svět. Není nic jednoduššího, než si carsharing vyzkoušet, propočítat a srovnat,“ uzavírá Vojtěch.

Autonapůl

Vytváříme prostor pro lidi. Společně.

Kontakt

Autonapůl, družstvo
Údolní 33, 602 00 Brno
Kancelář: Křenová 52, Brno
IČO: 29301751 / DIČ: CZ29301751

Technická podpora pro uživatele: +420 778 470 898
e-mail: autonapul@autonapul.cz

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved