Elektromobily

...a jak je používat

Aktuálně ve flotile vozů Autonapůl mnoho elektromobilů nemáme, ale jejich počet se bude v následujících letech zvyšovat – a to nejenom u nás. Proto je potřeba být na přicházející změnu dobře informován. O elektromobilech se šíří mnoho mýtů a ne každý se v dané problematice orientuje. Je to daň za poměrně rychlý vývoj v uplynulých letech. Po přečtení tohoto článku už pro vás nebudou elektromobily neznámou věcí a budete přesně vědět, jak se během cesty chovat, jak řešit nabíjení a že to není o nic těžší než jízda s „běžným“ – spalovacím – autem.

Technické okénko: Zajímají vás různé technické podrobnosti? Tak pro vás bude určeno toto technické okénko. Ale pokud chcete jenom jezdit a nezáleží vám na tom, jak auta funguje, tak okénko v klidu přeskočte ☺.

Základy použití

Základní jízda s elektromobilem je stejná jako s běžným autem s automatickou převodovkou. Elektromobil má stejně jako auto s automatem dva pedály: akcelerátor a brzdu. Při nastartování respektive zapnutí auta nic neuslyšíte, jenom nápis na palubní desce (většinou „Ready“) vám dá najevo, že auto je připraveno se pohnout z místa. Stačí řadicí páku či ovladač nastavit do polohy D pro jízdu vpřed či R pro jízdu vzad. Po puštění brzdy se auto začne pomalu rozjíždět zvoleným směrem. Stejným způsobem se chová i auto s automatickou převodovkou. Jenom dávejte zvýšený pozor na okolí. Chodci a cyklisti neslyší, že se chcete rozjet, zvláště při couvání je to nebezpečné. Některé elektromobily vydávají do 30km/h zvuk, který má chodce varovat, že jedete, ale stále musíte myslet i za ostatní účastníky provozu.

Technické okénko: Elektromobily postrádají většinu částí, které najdete v běžném voze. Chybí zde celý spalovací motor, výfuk, spojka, převodovka. Z převodovky zde zbyl pouze pevný redukční převod, který je stále pevně spojen s motorem a koly. Také chlazení je potřeba mnohem méně.

Jízda s elektromobilem

Jízda je velmi svižná a plynulá, jelikož auto neřadí. Kdykoliv potřebujete zrychlit, tak máte výkon k dispozici. Zvláště v nižších městských rychlostech může pružnost kdekoho překvapit – je zde opět dobré myslet i na ostatní. Ne každý účastník provozu očekává takové zrychlení. Krom zrychlení je dobré myslet i na brzdění. Respektive na celkovou plynulost. Hlavní výhodou elektromobilu oproti klasickému autu je možnost rekuperace energie. Ale ani ta není 100%. U elektromobilu je zásadní jezdit plynule. Vidíte, že zelenou už nestihnete? Stačí sundat nohu z plynu a auto začne samo zpomalovat a ukládat energii do baterek. Pokud potřebujete zpomalit více, můžete využít brzdového pedálu. V první fázi brzdí pouze elektromotorem, při prudším brzdění použije běžné třecí brzdy. Elektromobil je ideální do města. Nevypouští výfukové plyny a i prachu z brzdových destiček vypouští díky rekuperaci méně, než běžné auto. Ovšem pokud vyjedete mimo město, je nutné počítat s určitými odlišnostmi oproti běžnému autu. Auto se spalovacím motorem je již ze své podstaty velmi neefektivní. Elektromobil je pravý opak. Na spotřebě v něm poznáte mnohem více vliv aerodynamického odporu při vyšší rychlosti, puštěné klimatizace, jízdy ve sněhu, topení. Určitě není nutné mrznout, ale stačí v interiéru vozu zbytečně nepřetápět. Stejně tak s rychlostí. Jedete 100 km po dálnici? Pokud pojedete o 10km/h rychleji, dorazíte jenom o pár minut dřív, ale spotřebujete o dost více energie. Dojezd elektromobilu zobrazovaný na displeji vozu se plynule přepočítává dle vaší jízdy a lze na něj spoléhat. Kopcovitý profil trasy z dojezdu ubere cca stejně jako jízda po rovině, za předpokladu, že při jízdě z kopce budete v maximální míře využívat rekuperace. Většina elektromobilů má i EKO režim, který většinou výrazně omezí akceleraci, maximální rychlost a většinou i klimatizaci a topení. V zimě je důležité také myslet na fakt, že energie v baterii je uložena chemicky. Jízdou se baterie zahřeje, ale pokud zchladne, může se stát, že uloženou energii nezvládne elektromobil již využít, pokud baterie vychladne. Pokud večer dojedete s 40 km dojezdu, tak ráno vás vychladlé auto může přivítat třeba s 5 km dojezdu. V případě více nabité baterie to není problém – cestou se ohřeje. U vybité se ale můžete dostat do situace, že v ní již není dostatek energie na to, aby se jízdou zahřála. Bezpečnou hranicí je cca 20-25 % nabití baterie.

Technické okénko: Odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti, tudíž rozdíl mezi 120 a 140km/h je obrovský. Pro někoho může být překvapením topení v zimě. Ve spalovacím autě je teplo odpadem neefektivity motoru. V elektromobilu ale toto přebytečné teplo není. Ideální je auto vytopit na cestovní teplotu ještě když je připojené na nabíječce. Udržení stejné teploty v interiéru pak spotřebuje mnohem méně energie.

Nabíjení

K nabíjení elektromobilu je potřebu přistupovat jinak než k tankování auta. Ideální je, když dáte auto nabíjet kdykoliv stojí a je to zrovna možné. Proto se u A auto vyzvedává a vrací přímo na nabíječku. S běžným autem nepojedete na benzínku kvůli dotankování ¼ nádrže. S elektromobilem to dává smysl. Jedete na schůzku? Na nákup? Přespáváte přes noc? Vždy zkuste zjistit, jestli je možnost nabíjení. Také je potřeba počítat s tím, že ideální je nabíjení v rozmezí 20-80 %. Během nabíjení je konektor zamčen ve voze. Pro jeho uvolnění je potřeba jej odemknout (tlačítko ve voze, případně na klíči). K nabíjení se používá buď střídavý proud (AC) nebo stejnosměrný (DC).

Technické okénko: V síti je střídavý proud (AC), auto samotné ve většině případů také jezdí na střídavý proud. Ale energie uložená v baterii je stejnosměrná (DC). Potřebujeme tedy z AC dostat DC. Pokud nabíjíme střídavým proudem, stará se o to AC/DC převodník ve voze. Jelikož je zde omezený prostor, tak má omezující výkon. Proto jsou zde rychlo-dobíjecí stanice, které mají DC měnič přímo v sobě, a do auta proudí již stejnosměrný proud. AC stanice jsou pomalejší, ale levné na pořízení. DC jsou rychlejší, ale mnohem dražší na pořízení. Pokud to okolnosti dovolují, je rozumné dobíjet na AC. Pomalejší nabíjení prospívá i baterii v autě.

Jaký konektor použít k nabíjení?

Naprostá většina aut v dnešní době má takzvaný CCS Combo konektor. Jde defacto o dva konektory v jednom:

Type 2 – pouze vrchní část konektoru: Slouží pro nabíjení střídavým proudem

CCS – větší konektor obsahující vrchní i spodní část: používá se pro rychlé nabíjení na DC stanicích.

Technické okénko: Po Evropě se ještě setkáte s DC konektorem CHAdeMO. Jedná se o původem japonský standard, aktuálně jej ale v Evropě vytláčí právě CCS Combo a setkáte se s ním u starších elektromobilů a Nissanu. A co Tesla a Supercharger? Supercharger využívá konektoru CCS, ale umožňuje nabíjení pouze vozů značky Tesla.

konektor

Nabíjení v cíli

Doporučujeme využívat. Jaké jsou možnosti pro nabíjení v cíli cesty? Důležitou veličinou je, kolik km zvládnete za daný čas nabít.

  • AC Nabíjecí stanice – obvykle 4-22kW: rychlost dobíjení 20-100km/h Jedná se o box, který v sobě má elektroniku pro komunikaci s vozidlem. K vozidlu jej připojíte prostřednictví kabelu Type 2. Kabel může mít stanice vlastní, případně bude mít pouze zásuvku a použijete propojovací kabel z vozu. Černá část patří do stanice, modrá do vozu. Naopak se kabel zapojit nedá, nebojte. Rychlost je často limitována palubní nabíječkou, běžně cca 7kW = 40km/h. Renault Zoe je jedním z mála auta, které umí využít plnou kapacitu nabíjení.
  • Průmyslová zásuvka (5-kolík, 32A) – 22kW: rychlost dobíjení až 100km/h V principu stejné jako AC nabíjecí stanice, jenom veškerá elektronika je ukrytá ve speciálním kabelu (na jedné straně je 5CEE zásuvka, na druhé Type 2). Bez něj nelze tuto zásuvku využít. U nás jej má v běžné výbavě Renault Zoe Jenny. Tuto zásuvku najdete často v rodinných domech, průmyslových rozvaděčích a areálech.
  • Běžná zásuvka 10A; 16A – 2,3kW: rychlost dobíjení až 12km/h; 3,7kW: 20km/h Nejběžnější způsob nabíjení, který je dostupný kdekoliv. Stačí běžná zásuvka na 230V. Nabíjecí kabel do běžné zásuvky je k dispozici v každém našem elektromobilu. Pokud máte doma starší rozvody, je potřeba dbát obezřetnosti. Některé zásuvky mohou být pouze na 10A (2kW).

Nabíjení po cestě

Pokud byste do cíle své cesty nedojeli na jedno nabití, tak je ideální vyhledávat rychlonabíječky po cestě a dobít jenom tolik, abyste s adekvátní rezervou dojeli do cíle. Není dobré dobíjet na více než 80 %. Nabíjení baterie je poté výrazně pomalejší. Je rychlejší dobíjet dvakrát v pásmu 20 – 80 % baterie, než jednou 10 – 100 %. Většina nabíjecích stanic v ČR má celkem tři možnosti připojení: AC: Type 2; DC: CCS a CHAdeMO. Ve většině případů platí, že lze nabíjet jedno auto na AC a jedno na DC zároveň. Je slušné neblokovat rychlé nabíjení, pokud již rychle nenabíjím. Pokud nabíjíte přes DC, nenechávejte auto nabíjet do 100%, pokud u něj fyzicky nejste. Pokud víte, že se na místě zdržíte déle, je ideální využít AC nabíjení. Pokud přijedete k obsazené stanici, kde někdo nabíjí na DC, můžete se začít nabíjet na AC a po jeho odjezdu auto přepojit na DC.

Kde hledat nabíječky

U nabíjecích stanic to není s placením bohužel tak jednoduché, jako s placením benzinu. Existuje poměrně hodně poskytovatelů a každý má svůj systém. Na jakékoliv stanici by mělo jít zaplatit prostřednictvím karty online. Instrukce jsou na dané stanici. Ideální je ale být připraven dopředu. Ve všech našich autech je čip pro nabíjení na stanicích ČEZu. Stačí přijet, připojit auto, přihlásit se čipem, vybrat druh nabíjení a můžete jít na kafe. Pokud využijete jiné společnosti, určitě vám pošlou elektronické vyúčtování za nabíjení, které vám proplatíme. Stále je i dostatek stanic, kde se dá nabíjet zadarmo. Nejčastěji bývají u obchodních domů případně nákupních center.

Doporučujeme využívat. Pouze ČR.

Umožňuje najít a i spouštět nabíjení na vybraných stanicích v Česku a na Slovensku.

Lze dobře filtrovat jednotlivé typy stanic a provozovatelů.

Ideální pro mírně zkušené uživatele a delší cesty.

Jak probíhá nabíjení na veřejné stanici

Po příjezdu ke stanici je třeba zaparkovat ke stojanu co nejblíže nabíjecím portem. Většina aut jej má vepředu, takže ideálně předkem auta ke stanici. Poté propojíte auto se stojanem. Pro DC nabíjení jsou kabely vždy pevně připevněné ke stanici. Stačí jej pouze zapojit do auta. U AC jsou dvě možnosti. Buď má stanice svůj vlastní kabel, nebo má pouze zásuvku, do které zapojíte propojovací kabel z auta. Černá část patří zapojit do stanice, modrá do auta. Po propojení auta a stanice již na stanici vyberete zvolený způsob nabíjení, v případě potřeby provedete autorizaci (čipem, aplikací, přes web…) a spustíte nabíjení. Stejným způsobem nabíjení ukončíte.

Technické okénko: I DC stanice mají různé výkony. Většina nabíjecích stanic v ČR má maximální výkon 50kW. Postupně se objevují i 150kW. Do budoucna, jak se budou baterie zvětšovat, lze očekávat i 250kW-350kW stanice.

Naše elektromobily

CITIGO stitek

Škoda Citigo-e IV

Dojezd: 150 – 240 km | Maximální rychlost: 130 km/h

Citigo na elektřinu je ve městě ještě mrštnější než s benzínovým motorem. Daleko od města se už tak dobře necítí. Odveze až 4 lidi, ale vzadu je o něco méně místa pro nohy. Kufr má velikost 250 L. Výhodou je možnost rychlého DC nabíjení.

Možnosti nabíjení

  • AC až 7,2kW (až 35 km/h)
  • DC až 40kW (až 180km/h)
zoe-white-small

Renault Zoe

Detaily vozidla

Stav: Nové | Rok výroby: 2019 | Převodovka: Automatická

Čistě 100% elektrický, dotykové rádio s USB a navigací, klimatizace s tepelným čerpadlem, tempomat, zadní parkovací senzory. S decentním elektro-polepem.

Popis vozidla

Chcete se potkat s budoucností a vyzkoušet čistě elektrickou jízdu? Roztomilý Renault Zoe, dlouhou dobu nejoblíbenější elektromobil v Západní Evropě, vám to snadno umožní. S baterkami pohonu umístěnými šikovně pod podlahou Zoe nabízí příjemné nastupování do elegantní zaoblené zvýšené karoserie, akorát velký kufr a především: čistě elektrický pohon s maximálním zátahem od nulových otáček, plynulý, neslyšný a lokálně bezemisní.

Technické specifikace

  • 5 míst
  • Motor: elektrický 68kW, elektřina
  • Objem kufru: 338 litrů
  • Převodovka: automatická
  • Barva: bílá

Výbava

Čistý 100% elektrický pohon, dotykové rádio s USB a navigací, klimatizace a topení s tepelným čerpadlem, tempomat, zadní parkovací senzory. Systém lokalit elektroaut Autonapůl s fixním místem a nabíjením zajišťuje vyzvednutí vozu vždy s plnou (či téměř plnou) baterií pro reálný dojezd od 200 km (v zimě na dálnici) do 380 km (v létě ve městě) na jedno nabití. Případné nabíjení na cestě zajistí 3 druhy kabelů pro nabíjení z veřejných nabíjecích stanic, tzv. “pětikolíku” 400V a nouzově také z 220 V zásuvky. Bezplatné nabíjení čipem na nabíječkách ČEZ.

Další informace o elektromobilu a jak ho používat.