Elektromobil

…a jak ho používat

Aktuálně je ve flotile vozů Autonapůl elektromobil spíše výjimkou, ale jejich počet se bude v následujících letech zvyšovat – a to nejenom u nás. Proto je potřeba být na přicházející změnu dobře informován.

O elektromobilech se šíří mnoho mýtů a ne každý se v dané problematice orientuje. Je to daň za poměrně rychlý vývoj v uplynulých letech. Po přečtení tohoto článku už pro vás nebudou elektroauta neznámou věcí a budete přesně vědět, jak se během cesty chovat, jak řešit nabíjení a že to není o nic těžší než jízda s „běžným“ – spalovacím – autem.


Technické okénko: Zajímají vás různé technické podrobnosti? Tak pro vás bude určeno toto technické okénko. Ale pokud chcete jenom jezdit a nezáleží vám na tom, jak auta funguje, tak okénko v klidu přeskočte ☺.


Základy použití elektromobilu

Volič jízdních režimů CitigoE iV
Řazení elektromobil

Základní jízda s elektromobilem je stejná jako s běžným autem s automatickou převodovkou. Elektromobil má stejně jako auto s automatem dva pedály: akcelerátor a brzdu. Při nastartování respektive zapnutí auta nic neuslyšíte, jenom nápis na palubní desce (většinou „Ready“) vám dá najevo, že auto je připraveno se pohnout z místa. Stačí řadicí páku či ovladač nastavit do polohy D pro jízdu vpřed či R pro jízdu vzad. Po puštění brzdy se auto začne pomalu rozjíždět zvoleným směrem. Stejným způsobem se chová i auto s automatickou převodovkou.

Jenom dávejte zvýšený pozor na okolí. Chodci a cyklisti neslyší, že se chcete rozjet, zvláště při couvání je to nebezpečné. Některé elektromobily vydávají do 30km/h zvuk, který má chodce varovat, že jedete, ale stále musíte myslet i za ostatní účastníky provozu.


Technické okénko: Elektroauta postrádají většinu částí, které najdete v běžném voze. Chybí zde celý spalovací motor, výfuk, spojka, převodovka. Z převodovky zde zbyl pouze pevný redukční převod, který je stále pevně spojen s motorem a koly. Také chlazení je potřeba mnohem méně.


Jízda s elektromobilem

Jízda je velmi svižná a plynulá, jelikož auto neřadí. Kdykoliv potřebujete zrychlit, tak máte výkon k dispozici. Zvláště v nižších městských rychlostech může pružnost kdekoho překvapit – je zde opět dobré myslet i na ostatní. Ne každý účastník provozu očekává takové zrychlení. Krom zrychlení je dobré myslet i na brzdění. Respektive na celkovou plynulost.

Hlavní výhodou elektromobilu oproti klasickému autu je možnost rekuperace energie. Ale ani ta není 100%. U elektromobilu je zásadní jezdit plynule. Vidíte, že zelenou už nestihnete? Stačí sundat nohu z plynu a auto začne samo zpomalovat a ukládat energii do baterek. Pokud potřebujete zpomalit více, můžete využít brzdového pedálu.

V první fázi brzdí pouze elektromotorem, při prudším brzdění použije běžné třecí brzdy. Elektromobil je ideální do města. Nevypouští výfukové plyny a i prachu z brzdových destiček vypouští díky rekuperaci méně, než běžné auto. Ovšem pokud vyjedete mimo město, je nutné počítat s určitými odlišnostmi oproti běžnému autu.

Dojezd

Auto se spalovacím motorem je již ze své podstaty velmi neefektivní. Elektromobil je pravý opak. Na spotřebě v něm poznáte mnohem více vliv aerodynamického odporu při vyšší rychlosti, puštěné klimatizace, jízdy ve sněhu, topení. Určitě není nutné mrznout, ale stačí v interiéru vozu zbytečně nepřetápět. Stejně tak s rychlostí. Jedete 100 km po dálnici? Pokud pojedete o 10km/h rychleji, dorazíte jenom o pár minut dřív, ale spotřebujete o dost více energie. Dojezd elektromobilu zobrazovaný na displeji vozu se plynule přepočítává dle vaší jízdy a lze na něj spoléhat. Kopcovitý profil trasy z dojezdu ubere cca stejně jako jízda po rovině, za předpokladu, že při jízdě z kopce budete v maximální míře využívat rekuperace.

Elektromobil Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV interiér

Většina elektromobilů má i EKO režim, který většinou výrazně omezí akceleraci, maximální rychlost a většinou i klimatizaci a topení. V zimě je důležité také myslet na fakt, že energie v baterii je uložena chemicky. Jízdou se baterie zahřeje, ale pokud zchladne, může se stát, že uloženou energii nezvládne elektromobil již využít, pokud baterie vychladne. Pokud večer dojedete s 40 km dojezdu, tak ráno vás vychladlé auto může přivítat třeba s 5 km dojezdu. V případě více nabité baterie to není problém – cestou se ohřeje. U vybité se ale můžete dostat do situace, že v ní již není dostatek energie na to, aby se jízdou zahřála. Bezpečnou hranicí je cca 20-25 % nabití baterie.


Technické okénko: Odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti, tudíž rozdíl mezi 120 a 140km/h je obrovský. Pro někoho může být překvapením topení v zimě. Ve spalovacím autě je teplo odpadem neefektivity motoru. V elektromobilu ale toto přebytečné teplo není. Ideální je auto vytopit na cestovní teplotu ještě když je připojené na nabíječce. Udržení stejné teploty v interiéru pak spotřebuje mnohem méně energie.


Nabíjení elektromobilu

Dobíjení Citigoe iV

K nabíjení elektromobilu je potřebu přistupovat jinak než k tankování auta. Ideální je, když dáte auto nabíjet kdykoliv stojí a je to zrovna možné. Proto se u Autonapůl auto vyzvedává a vrací přímo na nabíječku. S běžným autem nepojedete na benzínku kvůli dotankování ¼ nádrže. S elektromobilem to dává smysl.

Jedete na schůzku? Na nákup? Přespáváte přes noc? Vždy zkuste zjistit, jestli je možnost nabíjení. Také je potřeba počítat s tím, že ideální je nabíjení v rozmezí 20-80 %. Během nabíjení je konektor zamčen ve voze. Pro jeho uvolnění je potřeba jej odemknout (tlačítko ve voze, případně na klíči). K nabíjení se používá buď střídavý proud (AC) nebo stejnosměrný (DC).


Technické okénko: V síti je střídavý proud (AC), auto samotné ve většině případů také jezdí na střídavý proud. Ale energie uložená v baterii je stejnosměrná (DC). Potřebujeme tedy z AC dostat DC. Pokud nabíjíme střídavým proudem, stará se o to AC/DC převodník ve voze. Jelikož je zde omezený prostor, tak má omezující výkon. Proto jsou zde rychlo-dobíjecí stanice, které mají DC měnič přímo v sobě, a do auta proudí již stejnosměrný proud.

AC stanice jsou pomalejší, ale levné na pořízení. DC jsou rychlejší, ale mnohem dražší na pořízení. Pokud to okolnosti dovolují, je rozumné dobíjet na AC. Pomalejší nabíjení prospívá i baterii v autě.


Jaký konektor použít k nabíjení?

konektor

Naprostá většina aut v dnešní době má takzvaný CCS Combo konektor. Jde defacto o dva konektory v jednom:

Type 2 – pouze vrchní část konektoru: Slouží pro nabíjení střídavým proudem

CCS – větší konektor obsahující vrchní i spodní část: používá se pro rychlé nabíjení na DC stanicích.


Technické okénko: Po Evropě se ještě setkáte s DC konektorem CHAdeMO. Jedná se o původem japonský standard, aktuálně jej ale v Evropě vytláčí právě CCS Combo a setkáte se s ním u starších elektromobilů a Nissanu. A co Tesla a Supercharger? Supercharger využívá konektoru CCS, ale umožňuje nabíjení pouze vozů značky Tesla.


Nabíjení v cíli

Doporučujeme využívat. Jaké jsou možnosti pro nabíjení v cíli cesty? Důležitou veličinou je, kolik km zvládnete za daný čas nabít.

  • AC Nabíjecí stanice – obvykle 4-22kW: rychlost dobíjení 20-100km/h Jedná se o box, který v sobě má elektroniku pro komunikaci s vozidlem. K vozidlu jej připojíte prostřednictví kabelu Type 2. Kabel může mít stanice vlastní, případně bude mít pouze zásuvku a použijete propojovací kabel z vozu. Černá část patří do stanice, modrá do vozu. Naopak se kabel zapojit nedá, nebojte. Rychlost je často limitována palubní nabíječkou, běžně cca 7kW = 40km/h. Renault Zoe je jedním z mála auta, které umí využít plnou kapacitu nabíjení.
  • Průmyslová zásuvka (5-kolík, 32A) – 22kW: rychlost dobíjení až 100km/h V principu stejné jako AC nabíjecí stanice, jenom veškerá elektronika je ukrytá ve speciálním kabelu (na jedné straně je 5CEE zásuvka, na druhé Type 2). Bez něj nelze tuto zásuvku využít. U nás jej má v běžné výbavě Renault Zoe Jenny. Tuto zásuvku najdete často v rodinných domech, průmyslových rozvaděčích a areálech.
  • Běžná zásuvka 10A; 16A – 2,3kW: rychlost dobíjení až 12km/h; 3,7kW: 20km/h Nejběžnější způsob nabíjení, který je dostupný kdekoliv. Stačí běžná zásuvka na 230V. Nabíjecí kabel do běžné zásuvky je k dispozici v každém našem elektromobilu. Pokud máte doma starší rozvody, je potřeba dbát obezřetnosti. Některé zásuvky mohou být pouze na 10A (2kW).

Nabíjení po cestě

Elektromobil nabíjení

Pokud byste do cíle své cesty nedojeli na jedno nabití, tak je ideální vyhledávat rychlonabíječky po cestě a dobít jenom tolik, abyste s adekvátní rezervou dojeli do cíle. Není dobré dobíjet elektromobil na více než 80 %. Nabíjení baterie je poté výrazně pomalejší. Je rychlejší dobíjet dvakrát v pásmu 20 – 80 % baterie, než jednou 10 – 100 %.

Většina nabíjecích stanic v ČR má celkem tři možnosti připojení: AC: Type 2; DC: CCS a CHAdeMO. Ve většině případů platí, že lze nabíjet jedno auto na AC a jedno na DC zároveň.

Je slušné neblokovat rychlé nabíjení, pokud již rychle nenabíjím. Pokud nabíjíte přes DC, nenechávejte auto nabíjet do 100%, pokud u něj fyzicky nejste. Pokud víte, že se na místě zdržíte déle, je ideální využít AC nabíjení. Pokud přijedete k obsazené stanici, kde někdo nabíjí na DC, můžete se začít nabíjet na AC a po jeho odjezdu auto přepojit na DC.

Kde hledat nabíječky

U nabíjecích stanic to není s placením bohužel tak jednoduché, jako s placením benzinu. Existuje poměrně hodně poskytovatelů a každý má svůj systém. Na jakékoliv stanici by mělo jít zaplatit prostřednictvím karty online. Instrukce jsou na dané stanici. Ideální je ale být připraven dopředu.

Ve všech elektro autech Autonapůl je čip pro nabíjení na stanicích ČEZu a EONu. Stačí přijet, připojit auto, přihlásit se čipem, vybrat druh nabíjení a můžete jít na kafe. Pokud využijete jiné společnosti, určitě vám pošlou elektronické vyúčtování za nabíjení, které vám proplatíme.

Stále je i dostatek stanic, kde se dá elektromobil nabíjet zadarmo. Mapuje je aplikace vytvářená samotnými řidiči elektromobilů pomocí služby Mapotic. Nejčastěji bývají u obchodních domů, případně nákupních center.

Doporučujeme využívat. Pouze ČR. Chip ve všech elektro autech Autonapůl.

Doporučujeme využívat. Pouze ČR. Chip ve všech elektro autech Autonapůl.

Lze dobře filtrovat jednotlivé typy stanic a provozovatelů.

Pro cesty na Slovensko se může hodit mapa nabíjecích stanic, která umožňuje najít i spouštět nabíjení na vybraných stanicích v Česku a na Slovensku.

Pro méně zkušené uživatele a delší cesty může být užitečný Plánovač cesty pro elektromobily.

Jak se elektromobil nabíjí na veřejné stanici

Dobíjecí stanice elektromobilů Teplárny Brno

Po příjezdu ke stanici je třeba zaparkovat ke stojanu co nejblíže nabíjecím portem. Většina aut jej má vepředu, takže ideálně předkem auta ke stanici. Poté propojíte auto se stojanem. Pro DC nabíjení jsou kabely vždy pevně připevněné ke stanici. Stačí jej pouze zapojit do auta. U AC jsou dvě možnosti. Buď má stanice svůj vlastní kabel, nebo má pouze zásuvku, do které zapojíte propojovací kabel z auta. Černá část patří zapojit do stanice, modrá do auta. Po propojení auta a stanice již na stanici vyberete zvolený způsob nabíjení, v případě potřeby provedete autorizaci (čipem, aplikací, přes web…) a spustíte nabíjení. Stejným způsobem nabíjení ukončíte.


Technické okénko: I DC stanice mají různé výkony. Většina nabíjecích stanic v ČR má maximální výkon 50kW. Postupně se objevují i 150kW. Do budoucna, jak se budou baterie zvětšovat, lze očekávat i 250kW-350kW stanice.


Tesla

Tesla supercharger

Pro vůz Tesla lze využít její vlastní nabíjecí řešení, a to nabíjení pomocí „superchargerů“. Jedná se o rychlé DC nabíječky, které nově i v Evropě nabídnou dobíjecí výkon až 150 kW.

V České republice je najdete především v blízkosti větších měst — v Brně, Humpolci, Olomouci a Vestci u Prahy. Jejich počet ale není finální a v tuto chvíli se už připravují další superchargery v Praze, Českých Budějovicích a Plzni.

Závěr

Tesla Model S

Elektromobily jsou čím dál populárnější, hodně se o nich mluví i píše a je dobré být připraven na změnu, kterou přinášejí.

Carsharing Autonapůl nabízí možnost využívání tří elektromobilů v Brně – Renault Zoe, Citigoe iV a ve spolupráci s Share-Me také Tesla Model S.

Google Rating

4,9 66 reviews

  • Avatar Martin Š. ★★★★ 6 months ago
    Kvalitní služba hledící na udržitelnost.Výhody:Jako u jedné z mála společností off-line přístup do vozu (přes … More čipovou kartu), vhodné tedy i pro starší nebo technicky konzervativní jedinence (škoda jen že není možná telefonická rezervace pro starší co vůbec nevyužívají internet).Účtování transparentní za čas (férová cena) a za km.Fungování během jízd "jako s vlastním autem."Auta v drtivé většině diskrétní bez výrazných reklam.Nemají omezené řidiče - auto můžete (na svou zodpovědnost) vypůjčit i kamarádovi (což konkurence nenabízí).Můžete využívat ČD Body (jízda vlakem je tím prakticky "zadarmo" - 25 bodů je za nákup jízdenky ta 250 až 259,- Kč a slevu přesně 250,- Kč dostanete), je to velmi výhodné.Jsou ve většině krajských měst.Při registraci složíte vratnou kauci (tak když už s nimi jezdit nechcete, měli by ji vrátit).Nevýhoda:Oproti jiným Carsharingům využívají auta v nižších výbavových stupních a oproti jiným opravdu dlouho (jel jsem i s 6 let starým vozem co měl přes 100 tis. km - opět to souvisí se "zeleným přîstupem").Nutno pronájem auta opravdu dobře rozvrhnout (platíte vždy čas celkově rezervovaný, nikoliv za čas skutečného používání a nelze tento čas "překročit" - na co se váže zase výhoda, že lze vozidlo rezervovat třeba týden dopředu).Využívají prakticky jen automobily Škoda (což je opravdu škoda).Sečteno podtrženo: Umíte-li své cesty plánovat relativně v předstihu, nevadí Vám na dnešní poměry horší výbava, tak v ČR pro Vás aktuálně neexistuje lepší autopůjčovna/carsharing.
  • Avatar Janek Dražka ★★★★★ 7 months ago
    Velmi dobrý a spolehlivý carsharing, využívám už 6 let a pořád jsem velmi spokojený, kladně hodnotím zejména:- … More možnost individuální domluvy (přistavení auta, vyjednání slevy na větší rezervace, výměnu auta, zajištění auta na mé přání, i když už žádné auto nebylo na víkend volné)- nadstandardní přístup k řešení problému - za celých 6 let užívání jsem od žádného operátora na help-lince neslyšel "dle smluvních podmínek bohužel nemáte nárok", nebo "je mi líto, ale s tím se teď už nic nedá dělat", ale vždy řešení našel - např. bezplatné (!) přistavené jiného vozu nebo v extrémním případě mi nabídli, že mi přistaví auto i s řidičem, aby mi pomohl pobrat všechny pasážery (wow!) a převézt je přes půl Brna- na help-lince vždy někdo pomůže s technickými problémy typu "nejde mi odemknou auto"- férové vyúčtování, nikdy nebyl problém s proplacením uznatelných výdajů (myčka) a za celých 6 let neudělali v jediné faktuře chybu (wow!)- přímá komunikace, nehrozí, že by někdo neodpověděl na můj dotaz nebo ignoroval stížnost. Zároveň změny pravidel/ceníku včas komunikují.
  • Avatar Kuba Pokluda ★★★★ 5 months ago
    Zajímavý a různorodý vozový park nabízí možnost vyzkoušet si spoustu zajímavých aut včetně elektromobilů.Interiéry … More aut byly vždy čisté a auta v dobrém technickém stavu. Odemykání a zamykání přes telefonní aplikaci mi funguje spolehlivě i na starším méně výkonném telefonu.Dále jsem se setkal s velmi kvalitní a ochotnou telefonickou podporou během registrace.Bohužel má společnost poměrně vysoké ceny za kilometr a při registraci je nutné odeslat zálohu 5000Kč.Za sebe můžu firmu doporučit.

Kontakt

Autonapůl, družstvo
Údolní 33, 602 00 Brno
IČO: 29301751 / DIČ: CZ29301751

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved