Sociální služba Portus Praha potřebovala auto navíc. Řešením pro ni byl carsharing Autonapůl.

I když ve vaší firmě nebo organizaci už služební auto nebo dokonce flotilu máte, mohou nastat situace, kdy budete potřebovat další vůz. A nejlépe okamžitě. Ne vždy je možné spolehnout se na soukromá auta zaměstnanců a formality u autopůjčoven jsou zdlouhavé. Řešením je carsharing.

Portus Praha

Bez auta se sociální služba neobejde

V podobné situaci se ocitla organizace sociálních služeb a podnikání Portus Praha. Ta na Slapech nabízí chráněné bydlení a terapeutické díly, v Davli má pak sociální podnik Dobroty s příběhem, v němž zaměstnává lidi s mentálním či jiným postižením. Mediálně nejznámějším počinem organizace je pak zřejmě fundraisingově edukační projekt Akce Cihla.

Dobroty s příběhem se po jarní vlně koronaviru rozhodly i pro on-line prodej, a tak je ve výrobě potřeba každá ruka. Jenže zaměstnanci, kteří bydlí v chráněném bydlení ve zhruba 11 kilometrů vzdálených Slapech, se do práce musejí nějak dostat. Přestože Portus auta má, na to, aby obsloužily služební cesty, pravidelné výlety klientů i dopravu velkého počtu zaměstnaných klientů, už jejich kapacita nestačila.

Potřebujeme auto navíc. Ale jen občas. A levně.

Lidé, kteří využívají chráněného bydlení, měli dle vládních opatření v podzimních měsících omezené vycházení z objektu, kde bydlí. Přesto se potřebovali dostat do práce.

„Klienty jsme potřebovali vozit do práce, abychom udrželi Dobroty s příběhem v provozu a klientům práci. V dlouhodobém pronájmu máme Transit, ten má ale obvykle široké využití. Velké auto využíváme při cestování s větším počtem klientů, na nákupy i k dalším cestám. Přestože se s klienty snažíme ve standardní situaci v co největší možné míře využívat veřejnou dopravu, na podzim to nebylo možné. Navíc jsme potřebovali klienty udržet v dobré psychické pohodě. K tomu obvykle vyrážíme na výlety do přírody, což opět znamená, že potřebujeme auto,“ říká vedoucí sociálních služeb Portusu Lucie Šišková, která hledala pro novou situaci řešení.

Portus tak řešil hned tři problémy:

  • jak klienty bezpečně dostat z chráněného bydlení do sociálního podniku a zpět,
  • jak zajistit dopravu na vycházky do přírody,
  • jak zajistit nákupy a další běžný i mimořádný provoz organizace v době protiepidemických opatření.

Peníze na nové auto nám do klína nespadnou

Základem práce Portusu je podporovat klienty v co nejpřirozenějším a nejnormálnějším způsobu života. Jenže v nouzovém stavu mají lidé z chráněného bydlení ještě osekanější možnosti než ostatní. Když navíc schází auto k dispozici na výlety, asistentům v terénní službě na nákupy a další potřebné výjezdy, je to až kritická komplikace.

Jediné dostupné auto tak pendlovalo mezi chráněným bydlením a prací klientů. Bylo zřejmé, že se Portus bez dalšího auta neobejde. Jenže…

„Pořízení automobilu je pro menší organizace příliš nákladné. Myslím, že možnost carsharing je dobrou cestou. V časech mimo pandemii, kdy bude možné se vydat i na výlety jinam než po Slapském okolí, je velkou výhodou možnost bezplatného parkování sdílených aut na modrých zónách v Praze,“ vypočítává pozitiva Šišková.

Portus Praha

Carsharing Autonapůl pomáhá klientům Portusu v normálním životě

Pro klienty Portusu je klíčové, aby pro ně svět fungoval pokud možno bez výkyvů. Zapůjčení Renaultu Traffic pro 9 osob od prvního českého carsharingu Autonapůl pomohl právě takovému výkyvu předejít. A využití najde i v době, kdy u nás pomine nouzový stav.

„Ale často i v běžném provozu vznikají situace, kdy je zapotřebí víc aut současně. Někdy se jedná o potřebnou rychlou pomoc pro klienty a někdy o volnočasové i rozvojové aktivity. Ne vždy je možné využívat soukromé vozy zaměstnanců a cesta dopravními prostředky by v našem regionu zabrala hodiny,“ hodnotí zkušenosti Lucie Šišková.

Využití sdílených aut je řešením pro firmy i neziskové organizace, u kterých se počet potřebných aut průběžně mění. V době, kdy žádné auto navíc nevyužívají, neplatí žádné poplatky ani náklady běžně spojené s provozování služebního auta. Naopak pokud vědí, že budou auto navíc potřebovat, jednoduše si jej zarezervují a zcela samoobslužně vyzvednou. Aspoň jedno auto je obvykle k dispozici kdykoli, i ve velmi exponovaných sezónách.

„V situaci, jako je tato, je druhé auto od Autonapůl vážně skvělé, uzavírá vedoucí sociálních služeb Portusu Lucie Šišková.

celý rozhovor s Lucií Šiškovou

Autonapůl

Vytváříme prostor pro lidi. Společně.

Kontakt

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved