Bilance roku 2021 pro Autonapůl

Třetinu kilometrů najezdí firmy a lidé více kombinují veřejnou a sdílenou dopravu

Autonapul bilance 2021

Rok 2021 znamenal oživení snad ve všech oblastech společnosti a sdílníci se s Autonapůl po trochu utlumeném pandemickém roku 2020 znovu rozjezdili. Třeba brněnská auta pokračují v růstu množství ujetých kilometrů a čím dál více se využívají vozy v kategorii Comfort.

Data také prozrazují, že naši sdílníci stále více kombinují různé druhy dopravy. Poznali jsme to tak, že lidé čím dál častěji využívají auta z jiných měst, než kde je jejich město registrace.

Po pandemickém poklesu vzrostl počet ujetých kilometrů

kolem Zeme

Celková délka všech cest vozů Autonapůl se loni vyšplhala na 1 257 498 kilometrů. To je o více než 60 tisíc km více než v pandemickém roce 2020. Ve srovnání s rokem 2019 jde o mírný pokles, který nastal zejména v pandemicky nejkritičtějších měsících loňského roku, kdy od ledna do března převládala přísná protiepidemická opatření.

Flotila vozů Autonapůl loni v součtu více než 31x objela zemský rovník.

Velikost flotily pro rok 2021 zůstala na osmi desítkách vozů, které jsme zejména v době silné prázdninové a vánoční poptávky přesouvali mezi městy, abychom vyhověli požadavkům sdílníků. Pro rok 2022 plánujeme posílení flotily o téměř 20 nových vozů. 

Díky tomu, že uživatelé Autonapůl nemusejí předem hlásit zahraniční cesty, zůstává mapa zahraničních výletů naší flotily stále bohatá (abecedně): Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Chorvatsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Švýcarsko, Ukrajina.

Naše auta šetří parkovací plochu

RedHat Autonapul

Podle výzkumů každé z našich 80 aut nahradí 15-18 aut v osobním vlastnictví.

Hlavní motivací, proč carsharing provozujeme, je úspora veřejného prostoru ve městech a jeho navrácení lidem. Každé auto potřebuje parkovací místo – a to pak chybí tu pro park, jinde pro dětské hřiště nebo cokoliv dalšího. Navíc sdílená auta využívají uživatelé Autonapůl průměrně 35 % času každého dne, kdežto auta v soukromém vlastnictví jezdí průměrně jen 5 % času.

Úsporu místa v ulicích a na parkovištích si uvědomují mnohá česká města. Brno, České Budějovice, Liberec, Plzeň a Praha proto nabízejí sdíleným autům zvýhodněné parkování v centrech měst. Autonapůl neustále vyhodnocuje vytíženost aut v jednotlivých městech a zónách, aby zůstalo vytížení vozů efektivní – tedy aby auta co nejvíce jezdila, co nejméně nečinně parkovala, a přitom měli sdílníci vždy nějaké volné auto k dispozici.

Veřejná doprava a sdílené vozy jako partneři, ne konkurenti

Kombinaci meziměstských cest veřejnou dopravou s možností půjčit si auto v jiném než domovském městě využívají jednotlivci, rodiny i firmy. Takových cest bývá až desetina v měsíci a trend je jasně rostoucí.

Bilance 2021 - růst meziměstských cest
Poměr meziměstských cest se stále zvyšuje

Proto také pokračujeme v podpoře kombinovaného využívání dopravy. To ve zkratce znamená, že nabízíme zvýhodnění těm uživatelům, kteří mezi dvěma městy s našimi vozy cestují veřejnou dopravou. Nejen že oni ušetří peníze za cestu sdíleným autem, ale nižší jsou i exhalace.

Naši sdílníci, kteří zároveň jezdí s Českými drahami, ušetřili v roce 2021 za sdílená auta 95 250 Kč, o skoro 14 tisíc víc než v roce 2020.

Na své faktury totiž uplatňují slevy, které získávají v programu ČD Body za nákup jízdenek na vlak. Loni jsme podobný princip pilotně testovali i s autobusovým dopravcem Flixbus, kdy cestující sdílníci získali 15% slevu na jízdném i slevu 250 Kč na faktuře a jízdy s Autonapůl.

Přečtěte si:

Roste počet firemních zákazníků

České a moravské firmy čím dál více využívají auto jako službu. Z případových studií s našimi firemními zákazníky vyplývá, že oceňují hlavně efektivitu využití času, bezstarostnost a transparentnost využití carsharingu pro cesty v rámci podnikání, firmy nebo neziskové organizace.

Počet kilometrů ujetých firemními zákazníky roste, loni jejich cesty tvořily 32 % ujetých kilometrů, přitom jen 23 % rezervací. Dokážou tedy sdílená auta využít velmi efektivně.

Přečtěte si:

Nová zjednodušení a technické vychytávky

Úvodní obrazovka Apple Carplay

Rok 2021 přinesl uživatelům několik novinek v aplikaci. Zjednodušili jsme hlášení případných poruch nebo poškození vozů, které nyní stačí vyfotit a reportovat prostřednictvím mobilní aplikace. Stejně tak je možné do systému vložit (naskenovat) účtenky, které nemohli platit bezhotovostně kartou CCS ve voze - například pohonné hmoty v zahraničí. Netřeba nikam nic vypisovat propiskou a posílat maily.

Nová auta také pořizujeme s funkcí zrcadlení mobilu na obrazovce infotainmentu a při výběru vozů se snažíme preferovat automatické převodovky. Přesně, jak si to naši sdílníci přejí.

Všechna nová auta už dostala nové palubní jednotky Invers, které okamžitě reagují na pokyny v mobilní aplikaci a nabízejí přesnější zaměření auta v mapě. Takže vozy rychleji najdete i odemknete. Novými jednotkami postupně vybavujeme i starší auta, prozatím jsou k dispozici ve 14 % z nich.

Nově registrovaní uživatelé pak oceňují platby registračního poplatku prostřednictvím moderní platební brány Global Payments. V roce 2022 plánujeme bránu rozšířit i na platby faktur.

Partnerství pomáhá našim sdílníkům i tématům, která jsou důležitá

Mottem Autonapůl zní: „Vytváříme prostor pro lidi. Společně.“ A myslíme ho vážně. Proto se pravidelně zapojujeme do výzvy Do práce na kole, a to jako partneři akce i její účastníci. S AutoMatem, který výzvu organizuje, totiž téma využívání veřejného prostoru sdílíme. Spolupracujeme od roku 2014.

Dalším partnerem ve sdílené mobilitě, jsou ve městech oblíbená Rekola. Přesedání mezi veřejnou dopravou, sdíleným autem a bikesharingem je pro nás naprosto přirozené a vidíme v něm budoucnost městské mobility. Jedeme v tom společně od roku 2017.

Druhým rokem jsme také partnerem pro udržitelnou mobilitu Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Společně se dotýkáme důležitých témat a problémů.

Jako družstvo, které prapůvodně vzešlo z neziskového sektoru, vnímáme, že jedním z problémů Česka je i předluženost obyvatel. Proto jsme se zapojili do Milostivého léta, která může pomoct s oddlužením.

Spolupracujeme také s Univerzitou Palackého v Olomouci, kde se podílíme na výzkumu bariér využívání carsharingu.

Nasloucháme sdílníkům

Fabia Autonapul bilance 2021

Na infolince je nonstop k dispozici člověk, který pomůže ze svízelné situace nebo vyslechne, co je pro sdílníky důležité, co by potřebovali a co už je třeba přežitek.

Pořádáme ankety mezi našimi uživateli, vyzýváme k diskuzi a informujeme v newsletterech i na sociálních sítích.

Cílem je, abychom lidem nabídli lepší službu. Proto pořizujeme i vozy s tažným zařízením, případně také střešní nosiče, dětské autosedačky a podsedáky k zapůjčení zdarma, upravujeme velikost zón i rozmístění aut a kupujeme auta, která odpovídají přáním uživatelů flotily Autonapůl.

Plány do budoucna

Kromě většího pokrytí aut moderními palubními jednotkami připravujeme i obměnu části flotily.

K trendům se v zahraničí řadí i zvýhodňování těch, kteří jezdí efektivně, bezpečně a s ohledem na životní prostředí.

Nové datové analýzy chceme využít k dalšímu zlepšení vozového parku i rozmístění aut ve městech podobně jako k čím dál chytřejší a rychlejší registraci nových uživatelů.

Růst carsharingu podporují i šéfové automobilek. Inspiraci pak nabízejí i služby typu Netflix. Vyvolávají úvahy, jak podobný platební model nabídnout i uživatelům carsharingu.

To je jen krátký výčet trendů, které sledujeme a zvažujeme, jestli a jak je zahrneme do služeb Autonapůl. Je to jedna z výzev roku 2022.

Výhody carsharingu v minulém roce objevilo a sdílelo mnoho nových lidí. Firmy zjistily, že „auto jako služba“ je pro ně často výhodnější než závazky spojené s pořizováním nového vozu.

To všechno chceme letos dále podpořit, protože chceme dál vytvářet prostor pro lidi.

Děkujeme, že v tom jedete s námi.

Autonapůl

Vytváříme prostor pro lidi. Společně.

Kontakt

Copyright 2018 IMCerny ©  All Rights Reserved